Flygskatt ger bara fördelar!?


Regeringen har tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet föreslagit en skatt på flygresor. Skatten är tänkt att införas den 1 juli 2006 och kommer att ligga på 96 kronor per enkel resa.

Jag känner inte till om skatten röstats igenom i riksdagen ännu, men jag ser det som ett steg i riktningen att se till att Sverige inte längre skall ha "folkflyg" där alla har möjlighet att använda flyget som ett transportmedel.
Denna skatt gynnar givetvis de som har bättre ställt eller har företag som betalar flygbiljetterna. De familjer som när nya "flygskatten" införs av ekonomiska själ tvingas att köra bil (inom Sverige) istället för flyget slipper undan denna skatt och det blir mer plats på flygplanen för de som reser och statusen på att flyga kan kanske återställas till 1960-tals nivå.
Familjer som väljer  bilen istället kommer med största sannolikhet att drabbas av nya pålagor i form av höjda biskatter, bensinskatter, miljöskatter eller trängselskatter, men det är en annan historia.

Klassklyftorna i Sverige ökar, kanske dags att införa Socialklasstillhörighet på ID korten. Det skulle underlätta för tillexempel banker vid kreditprövning och bostadsbolag vid uthyrning av lägenheter.


Nu har trängseln på akutmottagningarna minskat.

Inatt drömde jag att alla vårdköer i Stockholm var borta. HÄRLIGT!!!!

En första indikation på detta var att det inte var några köer på akutmottagningarna.
Staten hade nämligen efter det mycket lyckade försöket med ”biltullar” i Stockholm noterat att det gick att minska trängsel genom beskattning.

Således har staten nu anslagit 150 miljarder på ett försök med ”trängselskatt” under ett års tid, vid samtliga akutmottagningar i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Alla personer bosatta i nämnda landsting fick en liten transponder som var stor som ett örhänge, och fick samtidigt godkänna att skatt drogs automatiskt från registrerat bankkonto när dom passerade in genom dörren till en akutmottagning oavsett tid på dygnet. Dörren var försedd med en avläsningsapparatur för transpondern och även försedd med tre stycken kameror. Alla som passera dörren blev fotograferade och en 3-dimensionell bild av personen som passerade skapades i ett dataprogram, för att ha vi rättstvister. Att tvinga kvinnor med slöja att ta av denna då de passerade genom dörren skulle inte accepteras av alla och säkert skapa protestaktioner i samhället, därför var företaget Fingerprint med och sponsrade försöket, så vid varje entré till sjukhusen fans en fingertrycksavläsare där kunderna lade handflatan mot en glasskiva och fick fingeravtrycken registrerade.


Tidigare kallades kunderna allmänt för patienter, ett ord som av vissa grupper i samhället ansågs nedvärderande och därför anmälts till diskrimineringsombudsmannen och numera har ordet tagits bor ur Svenska Akademins Ordlista och ersatts med begreppet kunder.

Nu måste samtliga som bor i eller kommer på besök till någon av försöksorterna registrera sina fingeravtryck, för att möjliggöra att trängselskatten skall kunna tas ut på ett säkert och korrekt sätt. Att alla fått sina fingeravtryck registrerade innebär inte som vissa lustigkurrar försöker hävda i kvällspressen att det kommer att användas av polis eller annan myndighet. Det här är ett speciellt skatteregister och det skall bara användas för att jämföra att personens fingeravtryck och transponder stämmer överens.

-”Vi vill inte upprepa det misstag som skedde då trängselskatten för bilar infördes på försök 2006, då det blev och trasslet med stulna transponders och registreringsskyltar, läser jag i ett uttalande från vår stadsministern. Han har för övrigt en väldigt ful rödgrön slips på sej på fotot som publiceras i samma artikel.

Som en inledning sattes följande skattesatser upp.

Inpassering vardagar 08.00 – 16.00 : 400EUR

Utpassering vardagar 08:00 – 16.00:  100EUR

Övriga tider inpassering :1000EUR

Övriga tider utpassering :   500EUR


Observera att frikort ej gäller då detta är en skatt. Vid dödsfall inom sjukhusområdet belastas dödsboet med ”skatten” för utpaseringen, (Tipps se till at det sker då lägsta skattesats gäller.)

Försvinner inte köerna trots detta eller väljer folk att åka utanför de tre försöksorterna kommer möjligen justeringar av skattesatserna att göras.

Det uppges att Uppsalaborna är irriterade på att de kan få sitta på Akademiska sjukhusets akutmottagning och vänta i uppåt 2-3 dygn innan de får kontakt med en läkare. Men det må väl vara en fråga för deras landsting att lösa sina trängselproblem inom sjukvården. Slår försöket väl ut kommer det att införas på samtliga landets akutmottagningar i första etappen, etapp två innebär att samtliga barnavårdcetraler också inför systemet, sedan rullar det på så att all sjukvård till slut infört trängselskatt.


Anökan om skattebefrielse kan ej göras, alla beskattas på samma sätt. För omyndiga barn kopplas föräldrarnas konto till autogirot.


Kronofogdmyndigheten har fått ett anslag på cirka 500 miljoner, för att värva arbetskraft från andra sidan Östersjön. Dessa personer kommer att anställas månadsvis, och har som enda uppgift att assister som biträden åt nuvarande personal, då dessa är ute på fältet för att delge och driva in skatteskulder skall drivas in. Kravet i platsannonserna säger att det skall vara storväxta och vältränade personer, helst med östeuropeiskt utseende, meriter från kriminell verksamhet kan vara meriterande men är ej nödvändig, likväl ställs det inga som helst krav på några språkkunskaper.


Ett problem som dök upp i sista minuten, var sjukvårdspersonalen. Hur skulle man göra med läkare, sköterskor och all övrig personal på sjukhusen. Skattebefrielse skulle inte klinga bra i allmänhetens öron. Att ha speciella personalingångar var inte bra då skulle med all säkerhet sjuka människor ”smita” in och ut där. Därför måste personalen passera genom samma dörrar som kunderna, vilket medför ”överbeskattning” av personalen, det har tillfälligtvis löst på följande sätt:
De som arbetar på sjukhus måste överklaga skattebesluten skriftligt senast ett dygn efter passage. En grupp bestående av 1000 personer sitter i Armeniens huvudstad Jerevan, och går manuellt igenom alla dessa överklaganden så att inte någon felaktigt blir belastad av trängselskatten, eller än värre befrias från den.  

För er som inte känner till det är Armenien är numera med i EU, och än så länge ligger lönekostnaderna långt under Sveriges. Dessutom ”pumpar” EU in bidrag i Armenien, medans Sveriges utgifter till EU bara ökar och ökar.

Azerbaijan som för något år sedan gick med i EBU (European Brodcast Union) och vann förra årets ESC (Eurovision Song Contest) ska snart hålla årets ESC –Final i ”Sprotpalats” i huvudstaden Baku. Azerbaijan är det land som närmast väntas bli antagna som fullvärdig medlem i EU.


Whoopps nu vaknade jag till, var det dröm eller verklighet...?


Hur har SL det med säkerheten på pendeltågen?

I går åkte jag pendeltåg, hamnade då i en vagn där fyra av sex dörrar var ur funktion och mekaniskt låsta.  (Ytterligare en mindre dörr finns den är mindre och leder till framförvarande vagn)
De två dörrar som fungerade var de två som låg närmast denna dörr (höger och vänster dörr)
Vad händer om denna vagn är fullsatt och eld uppstår?  Förmodligen panik då folk trampar ihjäl varandra.

??Finns det inga säkerhetskrav på att dörrarna skall fungera när det gäller persontransporter?



Ja så var det helg och "tullfritt"

Idag firar vi!

Politiker och skattedirektörer öppna Champangen!

Äntligen har trängselskatten införts i Stockholm, om än bara på försök.
Det är med stor glädje jag noterar att politikernas projekt med trängselskatt i Stockholm idag har startats.
Jag är i likhet med A.B. mycket positivt till denna skatt. A.B. skall enligt
expressen.se  rösta ja till trängselskatt i den kommande folkomröstningen.
Nu får jag tyvärr inte vara med i den folkomröstningen trots att jag berörs av skatten. Jag råkar vara bosatt utanför Stockholms kommungräns. Diskriminering av folkgrupp kallar jag det.
Vi som inte bor i stadskärnan diskrimineras. Varför får inte vi vara med och rösta? Givetvis för att det då med största sannolikhet gränsande till visshet blir ett rungande NEJ i folkomröstningen om införandet av trängselskatt.
Under försöksperioden är skatten orimligt låg, den kommer ej att finansiera varken investering av anläggningen eller de driftkostnader som övervakning och indrivning av skatt medför.
När beslut kommer att fattas om fortsatt beskattning efter försöksperiodens slut så kommer skatten att kunna justeras till rätt nivå, inte till de löjligt små posterna på max 60:- dag som gäller nu. Givetvis skall skatten tas ut 24/dygn och även i helger så att man kommer åt dom som nöjesåker i helgerna.
Mitt förslag är därför att skatten höjs till minimum 250:- /passering av betalstation och gäller dygnet runt och att miljöklassade bilar inte undantas från beskattning.
Inget maxbelopp i kronor/dygn skall finnas kvar.
Vad vinner vi med detta? Jo mycket, jag vill nedan bar nämna några få av dessa positiva effekter:
1. Bara dom som verkligt god ekonomi kommer att åka bil till till Stockholm. Det blir hög status att ha råd att åka bil till staden.
2.Belastningen på kringfartslederna, till exempel Essingeleden kommer att öka dramatiskt.  Och det motiverar våra politiker till att göra försök med ”trängselavgifter” även där. Ja ytterligare med pengar in i skattekistan.
3. Butiker i stan kommer att förlora kunder, det är bra då blir det lediga lokaler som det går att göra bostäder av.
4. En ny versamhet för biluthyrare inom tullarna kan etableras. Under slogan ”åk kommunalt till staden hyr bil och åk runt så mycket du vill inom Stockholmför 299:-/dag”. Blir det för mycket hyrbilar i stan så går det väl alltid att komma åt dessa med någon miljöavgift.
5. Då antalet bilar ”inom tullarna” ökar och tanken är att dessa aldrig ska passera tullarna så behövs det många bensinstationer centralt placerade. Fler arebetstillfällen.
6. Stockholm har visat vägen för andra kommuner i landet hur det ska gå till i framtide, så att mindre orter som Sunne, Laxå och Funäsdalen också kan införa liknande skattesystem.
 
Framtiden:
Den teknik som idag används är snart föråldrad och vi får hoppas på att en lag som föreskriver att samtliga bilar som körs inom Sverige skall var utrustade med Transponder som fångas upp av satelliter.
Det innebär att det går att särbeskatta varje enskild bil, på vilken vägsträcka som helst i Sverige. Med dessa kopplade till Autogiro så är lyckan för skattemyndigheterna fullständig. Nej inte riktigt, det blir den först den dagen en spärr typ ”alkolås” införs i bilarna så att skatten dras direkt från konto och finns det ej täckning så kommer en varningstext upp på instrumentpanelen ”Varning! Planera var du skall parkera bilen, bilen kan endast köra fem kilometer till om inte ditt bankkonto fylls på”. Efter fem kilometer blockeras tändningen automatiskt.
Fantastisk eller hur?
Storebror ser dej och tar dina pengar ifrån dej om du inte lämnar över dom till honom eller skaffar autogiro.


Happy New Year!

Gott Nytt År alla bloggare.