Politiker och skattedirektörer öppna Champangen!

Äntligen har trängselskatten införts i Stockholm, om än bara på försök.
Det är med stor glädje jag noterar att politikernas projekt med trängselskatt i Stockholm idag har startats.
Jag är i likhet med A.B. mycket positivt till denna skatt. A.B. skall enligt
expressen.se  rösta ja till trängselskatt i den kommande folkomröstningen.
Nu får jag tyvärr inte vara med i den folkomröstningen trots att jag berörs av skatten. Jag råkar vara bosatt utanför Stockholms kommungräns. Diskriminering av folkgrupp kallar jag det.
Vi som inte bor i stadskärnan diskrimineras. Varför får inte vi vara med och rösta? Givetvis för att det då med största sannolikhet gränsande till visshet blir ett rungande NEJ i folkomröstningen om införandet av trängselskatt.
Under försöksperioden är skatten orimligt låg, den kommer ej att finansiera varken investering av anläggningen eller de driftkostnader som övervakning och indrivning av skatt medför.
När beslut kommer att fattas om fortsatt beskattning efter försöksperiodens slut så kommer skatten att kunna justeras till rätt nivå, inte till de löjligt små posterna på max 60:- dag som gäller nu. Givetvis skall skatten tas ut 24/dygn och även i helger så att man kommer åt dom som nöjesåker i helgerna.
Mitt förslag är därför att skatten höjs till minimum 250:- /passering av betalstation och gäller dygnet runt och att miljöklassade bilar inte undantas från beskattning.
Inget maxbelopp i kronor/dygn skall finnas kvar.
Vad vinner vi med detta? Jo mycket, jag vill nedan bar nämna några få av dessa positiva effekter:
1. Bara dom som verkligt god ekonomi kommer att åka bil till till Stockholm. Det blir hög status att ha råd att åka bil till staden.
2.Belastningen på kringfartslederna, till exempel Essingeleden kommer att öka dramatiskt.  Och det motiverar våra politiker till att göra försök med ”trängselavgifter” även där. Ja ytterligare med pengar in i skattekistan.
3. Butiker i stan kommer att förlora kunder, det är bra då blir det lediga lokaler som det går att göra bostäder av.
4. En ny versamhet för biluthyrare inom tullarna kan etableras. Under slogan ”åk kommunalt till staden hyr bil och åk runt så mycket du vill inom Stockholmför 299:-/dag”. Blir det för mycket hyrbilar i stan så går det väl alltid att komma åt dessa med någon miljöavgift.
5. Då antalet bilar ”inom tullarna” ökar och tanken är att dessa aldrig ska passera tullarna så behövs det många bensinstationer centralt placerade. Fler arebetstillfällen.
6. Stockholm har visat vägen för andra kommuner i landet hur det ska gå till i framtide, så att mindre orter som Sunne, Laxå och Funäsdalen också kan införa liknande skattesystem.
 
Framtiden:
Den teknik som idag används är snart föråldrad och vi får hoppas på att en lag som föreskriver att samtliga bilar som körs inom Sverige skall var utrustade med Transponder som fångas upp av satelliter.
Det innebär att det går att särbeskatta varje enskild bil, på vilken vägsträcka som helst i Sverige. Med dessa kopplade till Autogiro så är lyckan för skattemyndigheterna fullständig. Nej inte riktigt, det blir den först den dagen en spärr typ ”alkolås” införs i bilarna så att skatten dras direkt från konto och finns det ej täckning så kommer en varningstext upp på instrumentpanelen ”Varning! Planera var du skall parkera bilen, bilen kan endast köra fem kilometer till om inte ditt bankkonto fylls på”. Efter fem kilometer blockeras tändningen automatiskt.
Fantastisk eller hur?
Storebror ser dej och tar dina pengar ifrån dej om du inte lämnar över dom till honom eller skaffar autogiro.


Kommentarer
Postat av: Lasse

Helt säkert måste något till för att komma tillrätta med fordonsträngseln och miljöpåverkan inom stadskärnan p.g.a. privatbilismen. Men biltullar utan kringfartsleder som möjliggör att kunna ta sig med bil från det ena ytterområdet till det andra utan att passera innerstan är dömt att misslyckas. Bilister är oerhört förslagna på att hitta alternativa resvägar och därmed kommer trängsel- och miljöproblemet bara att flyttas. Bilister är dock ingen speciell folkgrupp. Bilist är de flesta av oss. Och de flesta av oss föredrar en ”morot” före ”piskan”. Kringfartsleder, fler ”avgiftsfria” infartsparkeringar som betalas med kollektivtrafikbiljett, och en utbyggd, turtät, bekväm och pålitlig kollektivtrafik värd namnet är ”moroten”. Att vara emot kringfartsleder men för biltullar, som "dogmatiska kottplockarpartister" och de flesta ”övervintrade kommunister”, avslöjar bara att man är emot bilismen som företeelse överhuvudtaget (om man inte tror det, kan man lyssna på vad ”kottplockarpartiets” stockholmspolitiker Åsa Romson uttalat: ”det borde finnas en biltullstation även på Essingeleden”, samtidigt som hon är emot kringfartsleder). Och det oavsett om man kör en s.k. miljöbil, som endera drivs med etanol, gas eller el, eller har låg bränsleförbrukning och är utrustad med katalysator/partikelfilter. Undantaget förstås partiledaren för ”kottplockarpartiet” och andra ”kottplockarpartister”, som endera bor på landet och därför måste ha en bränsleslukande bil av stadsjeeptyp, eller som bor inom Stockholms tullar och därför inte behöver bil. Åså riksdags- och stockholmspolitiker förstås, som åker taxi på skattebetalarnas bekostnad, trots gångavstånd, eller som kan, som många av oss icke-privilegierade medborgare av ekonomisk skäl ”tvingas” göra, åka kollektivt till ”jobbet”. Och som dessutom intelligensbefriat ”skrävlar” med att de äger en gammal bil (med förgasare och som drar över litern och som saknar katalysator). Det är bilen som sådan och att den blivit "var mans egendom och frihet" som stör ”fundamentalistiska kottplockarpartister” och ”övervintrade kommunister”. Och vad "fundamentalistiska kottplockarpartister" och ”övervintrade kommunister” tycker, det ska också alla andra tycka och följa, enligt devisen: ”gör som jag säger, inte som jag gör”. Känns ideologin igen? Björn Rosengren kallade Norge för den sista Sovjetstaten. Men frågan är om inte Sverige, i praktiken för närvarande styrt av "dogmatiska kottplockarpartister och kommunister", bättre stämmer in på den liknelsen idag. Stalinismen är inte död i Sverige, den har bara bytt förtecken och fått flera ”smygsympatisörer”.

Vad gäller Annika Billström måste man ändock, trots hennes svekfulla agerande mot de väljare som trodde på vad hon sa och röstade på henne (ett väljarsvek som rimligen bör ge henne ”respass” i valet i september), ge henne som varande Södermalmsbo kredit för att hon tycker att det ska finnas biltullar också inom tullarna, för att på så sätt stävja att ”närhetsprivilegierade” innerstadsboende av lättja och i onödan använder bilen inom tullarna, trots en väl utbyggd kollektivtrafik med en turtäthet som ytterstads- och länsboende bara kan drömma om.

En sak är nog dock säker. Sitter sossarna kvar i regeringsställning med stöd av ”kottplockarpartister” och kommunister efter valet i september, så kommer biltullarna i Stockholm att permanentteras, oavsett folkomröstningsresultatet. Annika Billström är lika litet trovärdig idag när hon, med samma emfas som när hon lovade att det inte skulle bli några biltullar, lovar att alla inkomster från billtullsexperimentet kommer att oavkortat gå tillbaka till Stockholm för utbyggnad av kollektivtrafik och vägar. Hon vet mycket väl att hon i den frågan kan lova lika lite som när det gällde biltullarnas införande. Kostnaderna för biltullarna (närmare 4 milliarder) betalas med pengar ur statskassan och inkomsterna går direkt tillbaks till statskassan. Och över statskassan råder regeringen. Och om socialdemokratisk regeringsmakt än en gång hänger på ”kottplockarpartiet”, och Peter Eriksson kräver mer pengar till ännu ett norrländskt järnvägsspår för att stödja socialdemokraterna, så vet Annika Billström mycket väl att det är Göran Persson och Pär Nuder som bestämmer och har avgörandet, och att hon nu som då kan komma att få stå med lång näsa och åter tvingas svälja förtreten för ännu ett löftesbrott. Vilket också gäller för de politiskt oförbätterliga som åter låter sig luras av retorik och fagert tal.

2006-01-06 @ 16:58:23
Postat av: H

Få se nu, jag tolkar det du skrivit som att Åsa Romson är emot kringfartsleder, och för vägtullar.
Då har jag ett förslag. Färjetrafiken över Östersjön går allt sämre enligt rederierna.
Kan Åsa Romson då nappa på mitt förslag; att "skeppa" in bilarna" till stan istället för att använda vägarna? På så sätt kommer bilisterna undan de otrevliga biltullarna och minskar dessutom belastningen på trafiklederna till och från Stockholm.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback