Toby Keith - "Biggest & Baddest Tour" - Cirkus i Stockholm - 16 november 2009

På måndagen var jag på Countrykonsert, jag som inte lyssnar på den typen av musik så ofta.
Kom sedan på att min första LP-skiva inköpt i Farsta Centrum på NK:s skivavdelning var den här.
Dagens ungdomar har möjligen hört talas om vinylskivor, men har dom sett någon i verkligheten?

Existerar bandet Downliners Sect fortfarande?



LP-n spelades flitigt på mina föräldrars radiogrammofon. En möbel som stod i många vardagsrum på -50-60talet.



Året var 1965 och noga var jag med att notera hur långa låtarna var, med stoppuret jag fått i födelsedagspresent.


Låtlistan i förstoring.


 Hade några vänner som skulle se Toby på Cirkus en artist som jag aldrig hört talas om men han skulle ha sålt över 30 miljoner CD världen över. Tyckte inte att det var min grej att lyssna på Country, jag som bara sett Dolly Parton.
Men vid närmare eftertanke så har jag sett några Countryband i USA, och så har jag sett vår Svenska Country drottning ganska många gånger. Så i sista minuten ändrade jag mej och skaffade biljett.

 
Utanför såldes T-.shirts för 100:- som så ofta när stora artister kommer till Sverige.

Inne på arenan såldes också T-shirts, och andra prylar men inga CDn.




 Förband var det också, det var Kurt Nielsen med band  som tydligen vunnit Norska Idol för något år sedan.
Helt OK, och en mycket duktig gittarist hade han med sig.
  


Dom spelade 19:30-20:00 Synd att det bara blev 30minuter, jag kunde gott ha lyssnat på dom längre.


20:30 var läktarna i stort sett fyllda, ståplatser på parkett var väl halvfylld, förmodligen var det ungefär så många som man får ta in på Cirkus.
Toby och hans band gjorde Entré och stämningen steg markant.


Toby och hela 10-manna bandet.
Det var en hel del Cowboys som dragit till stan för att se Toby ;-)


Det var ingen tvekan om att det var stor spelglädje i bandet.


Rich Eckhardt var grymt bra på sin gittar, och drog en del solon.


Äkta saxblås av Roman Dudok fick mej att tänka på Blood Sweat and Tears,
och Johan Stengård.
Det var några missar i inledningslåtarna, men sedan var han med i racet,
men kan han inte putsa upp saxen lite?


Det var svårt att få något bra foto på Toby som aldrig någonsin lyfte på hatten.

Spelning var lite drygt 2 timmar, publiken fick verkligen kämpa för att få ett extranummer,
det kändes som det tog 5-10 minuter innan Toby och Bandet kom in igen.
Då drog dom av ett riktigt bra extranummer där alla musikerna fick visa vad dom gick för på sina instrument,
även körsångerskan Mica Roberts framträdde solo.

Bästa låtarna var Whiskey Girl och I love this bar, samt extranummret
Mellansnacket var sisådär Toby friade lite till Stockholmarna ;-)

Efteråt var det ingen CD-signering. Bandet lämnade Cirkus i en Vit förlängd limo omkring 30 minuter efter avslutad konsert.
Här är Jill Jhonson raka motsatsen som alltid hälsar och skakar hand med hela publiken när dom anländer till arenan och efterår signerar hon CDn, bilder och ställer upp på foton så länge som det behövs för att alla fans ska bli nöjda.

Min uppfattning om spelning och bandet var att den här Country musiken ligger väldigt nära vad ett rockband presterar, både vad det gäller solon och ljudvolymen.
Första spelningen någonsin i Sverige, var bra ja den var mycket bra.

Mitt betyg: 4,3 av 5 möjliga poäng.

Om Toby kommer tillbaka på någon turné till Sverige i framtiden, ta på er Cowboyhatten, dra på era boots och se då till att ni får tag på biljetter när dom släpps. Efterfrågan kommer säkert att bli stor.
Ni kommer garanterat inte att ångra er om ni gillar musikstilen!




Tidnings recensioner:
Aftonbladet

Andra som har tagit riktiga bilder från samma konsert:
Rockfoto

Tidigare resensioner:
Skånska Dagbladet från konsert i Köpenhamn 15nov

Siter:
"I love this bar"

Toby Keiths hemsida 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback