Sjung nu körens höstkonsert - Stockholms konserthus - 22 november 2009

Under november och december brukar välgörenhetskonserterna konkurrera med glammiga julshower. Julshowerna är ofta riktade direkt till stora och mindre företag, som förväntas bjuda sina anställda på julmat, snaps, öl, vin, kaffe och avvek som rundas av med underhållning av kända artister. Hur många som går på julshower för att i första hand se showen och hur många som går för att det är gratis dricka, kan man ju fundera på.

Jag tycker om att förena nytta med nöje och föredrar välgörenhetskonserter framför julshower. Men det ena förtar inte det andra. Så minst en julshow är inplanerad i min almanackan.

Igår var det dags för "Just nu körens höstkonsert" under ledning av Putte Nelsson och Lasse Axelsson. Dom fyllde  i stort sett Konserthuset två gånger om under söndagseftermiddagen/kväll. Vilket inbringade drygt 60.000:- till Stockholms Stadsmission.

Jag passade på att ta några foton under konserten, ingen vidare vinkel och ljuset var inte det bästa, håll tillgodo med dom.


Konserthuset fylldes från golv till tak av publiken.


Körmedlemmarna som var klädda i svart, rött, lila var till cirka 95% kvinnor. Varför är
det så ojämnlikt i kören. Ja nu var körledarna till 100% män. Så det är väl som i
näringslivet, männen vet bäst och bestämmer.


Konserten inleddes med två duktiga körsolister vars namn jag ej lade på minnet.


Dags för första Jessica Folcker att sjunga som första gästartist.


Här får nästa gästartist Tommy Körberg hjälp med "plug in". 
Tommy inledde med "Fattig bonddräng".


Putte talar om att överskottet av konserten i år går till Stockholms Stadsmission.
Kvinnan på bilden är den som tackar för stödet och berättar lite om "Situation Stockholm"


Tomas Ledin är den tredje gästartisten, han inleder med Blå,blå.... 


Jessica framför kören.


Jessica sjöng med en härlig inlevelse.


Skymd sikt stod det på biljetten, jo lite skymd var den väl. Här ser vi två av körens
duktiga solister sjung.


Putte kämpar som en tiger framför kören.


Hur många killar ser ni?


Körberg tar över kören i the "Anthem", kvällens överlägset bästa och mäktigaste
körsång. Härligt arr!

Lasse Axelsson blir arbetslös :-)


Gästartisterna tackar kören.


Publiken ger stående ovationer, och Tommy försöker hålla tungan rätt i munnen.


Blommor till alla, som sig bör.


Tomas Ledin hann smita iväg innan jag fick fram kameran. Kanske han funderar på sin
egen välgörenhetskonsert "Gula änglars konsert" som är i Oscarskyrkan imorgon.
 

Titta där är Tomas igen, men då försvann Tommy.


Recension:
Konserten 1 tim 45 minuter lång.
Konserten var OK men, jag vet inte det kändes som om något saknades. Jag kan inte riktigt peka på vad.
En stor kör och tre duktiga gästartister som jag sett många gånger tidigare.
Jessica, Tommy och Tomas har alla djupa rötterna i Melodifestivalen*, så tillsammans med den stora kören borde dom lyft taket på konserthuset, men luften räckte inte till för det. I alla fall inte i den första konserten.
Jag uppmärksammade att kören har flera duktiga kvinnliga solister. Något som jag retade upp mej på ganska tidigt var stampandet på "trälådan" som dominerade när Lasse Axelsson ledde kören. Säkert en egenhet som uppskattas av många, men mej störde det mer och mer. Jag ska inte var elak och säga att det lät som en elefant som stampade, men ni vet när man hakar upp sig på saker så växer dom ofantligt och kan nästan ta överhand. Putte Nelsson har en helt annan ledarstil. tydlig och med mjuka rörelser. Jag undrar hur kördeltagarna upplever respektive körledare?
En sak till som gör att jag inte kan ge konserten högt betyg är repertoaren, det var inte direkt låtar som jag gillar, lite för mycket "halleluja" kanske.
Jag låter kanske som jag var missnöjd med konserten, det är i så fall fel uppfattat det så jag tycker den var bra och jag njöt bitvis av denna också. Men frågar någon mej om jag vill se den igen så skulle jag avstå.
Det kan tänkas att min upplevelse blivit något annorlunda om jag suttit, på parkett eller första radens fond, då skulle ljudbilden förmodligen varit annorlunda.
Jag saknade äve ett program. Det behövde inte ha vara något stort påkostat program i glättigt fyrfärgstryck, utan det skulle gott räckt med ett A4 ark. Nu kommer jag inte ihåg vad musikerna heter och inte vilka låtar som spelades.¨Jag kan alltid hoppas på att någon annamar idén till nästa år, och ger ut ett programblad vid nästa års konsert, med lite reklam på det så borde det vara självfinnanserande.

Mitt betyg: 3 av 5.



*Melodifestivalen
Jessica Folcker har deltagigt två gånger i Deltävlingar 2005 och 2006 men gick tyvärr inte till Final någon av gångerna. Kanske det bottnade i att Jessica; -05 hade problem med rösten, och -06 att hon var höggravid.

Tomas Ledin
har deltagit åtta gånger varav fem gånger som artist. Vinst blev det med "Just nu" 1980 Samma år som Kenta var med "Utan att fråga"

Tommy Körberg har även han deltagit åtta gånger varav sju som artist. Tommy har vunnit två gånger 1969 med "Judy min vän", och 1988 med "Stad i ljus" Stad i ljus är för övrigt än så länge det enda Melodifestivalbidrag som sedermera blivit klassad som Psalm. Melodin återfinns numera i Svenska Kyrkans Psalmbok, det kanske ni inte viste, men att det är Py Bäckman som skrivit text/musik känner ni säkert till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback