Melodifestivalen Webbjokrarna 2010. Del 15

********  THE FINAL- FINAL COUNTDOWN ********
****      WE KEEP ON VOTING  ****

Kritik har riktats mot kvalitén på sången i bidraget My Kind Of love,

med en viss rätt...oj det var elakt skrivet av mejt
**** Jörgen Frinell alias GENJOR McNell komer inte att sjunga i Melodifestivalen! ****
***Jörgen är upphovsman till text och musik, vilken artist som om det blir aktuellt kommer att framföra bidraget återstår att se  ***


Nu gäller det verkligen att alla som gillar låten röstar om inte flera gånger så en gång iallafall. En SMS-röst har ni väl råd med?
Jag tar upp det igen: Notera att det är en DEMO Genjor kommer inte att sjunga i Melodifestivalen, så det är inte honom ni röstar på som sångare utan som upphovsman av text/musik.
Skjut inte upp röstandet till morgondagen.
Rösta direkt!
 Imorgon kan det vara för sent!!!

Webbjoker - Genjor McNell - live - Bad weather. Perfect day.
(104)My Kind Of Love - Genjor McNell

För att rösta på sms:ar ni 104 till 72 470
Kostnad: 3 kronor och 60 öre + ev. trafikavgift


Fredag 6 november

Ibland får man prioritera arbete och en del annat som till exempel att göra fläskpannkaka och fika med Gustaf Adolfs-bakelse, istället för att sitta klistrad framför datorn och följa allt som händer med webbjokrarna, läsa bloggar om schlager. På något sett har det blivit ett gift att försöka följa vad som händer hela tiden.
Jag har nog alltid varit intresserad av tabeller, minns att jag skrev listor när jag lyssnade på 10 i Topp, (Spelade in låtarna på rullbandspelare...den tidens nedladdning, långt före fildelningens tid...oj det var säkert illegalt, och så gamal jag måste vara ) Sommartoppen och Svensktoppen. Den svagheten eller lasten delar jag säkert  med många andra schlagerfans. Jag vet att nästan alla Melodifestivalfans älskar listor, och att var med i omröstningar om gamla Melodifestivaler eller Eurovision Song Contest. Fast det är en helt annan historia, dom schlagerfans som sysslar med just det här kan ni ofta finna i Melodifestivalklubben, en samling glada schalgernördar i alla åldrar som träffas och har roligt inte bara under Melodifestivalen och ESC utan även under andra tider på året. Klubben har ungefär 400 medlemmar i Sverige. Blev ni intresserade gå in på klubbens hemsida så kan ni läsa mer om klubben och dess verksamhet. Adressen är www.melodifestivalklubben.se
Jag hade tänk hinna med att göra en intervju med Genjor McNell och höra om hans syn på ställningen i tävlingen just nu och möjligheterna att ta sig till Melodifestivalen, om drömmar visioner osv.  Det har jag inte hunnit med, men läs gäran en intervju som ligger på Melodiestivalklubbens hemsida eller lyssna på honom i Västmanlads radio där han var med igår fredag den som ligger i SRs arkiv klicka här så kommer ni dit. (Inslaget börjar vid 8,08)
 



 Lördag 7nov.

Ställningen i omröstningen 2009-11-06 23.30
1. Come And Get Me Now
2. My Kind Of Love
3. Break Free
4. Kärleken vänder allt
5. Love For People
6. I´ll Make You Want Me
7. När vi har landat
8. Hot For The Night
-. How - utslagen ur tävlingen 6nov.
-. Lite sex o lite spex - utslagen ur tävlingen 5nov.

Min analys av tävlingen/röstningen:
Oj, det har hänt saker att Lite spex och How åkte ut dom två första dagarna stämmer med vad jag gissade efter första dagens placeringar av bidragen. Att My kind of love, Break och Hot for the night som toppade dag ett inte skulle åka ut direkt stämde också i min "platssifferanalys" samma dag. Sedan tycks det ha varit berg och dalbana för några bidrag.

Finns det någon som har platssiffrorna vid alla avstämningspunkter?
I så fall tar jag gärna emot dom, så jag kan föra in dom i mitt excell ark, skapa roliga kurvor osv. Det går bra att lägga dom som en kommentar till inlägget.
 
Märkligt att Hot For The Night som låg på 2:a plats till att börja med, dalat till den minst sagt farliga 8:e platsen. Har Siberias fans somnat eller vad är det som har hänt? Kommer bidraget att rusa mot toppen igen under förmiddagen eller ramla ut idag klockan 12.00? Jag hnte den blekaste aning, men gissar på att fans gjort en kraftsamling, vi får se om den räcker,ska försöka kolla in listan strax efter kl 12.00.
 
Come And Get Me Now som startade upp på en 7:e plats när räknevärken nollställdes har sedan klättrat upp till första plats, och kommer väl troligen att vara med bland dom tre i Godmorgons TVsoffa på torsdag. Likaså hoppas jag förståss att min kvarvarande favorit Jörgen alias Genjor med My Kind Of Love också ska sitta i samma soffa, ska man tippa vilken som blir den tredje "låten" i soffan så säger jag Break Free som dom gånger jag tittat på listan inte varit under 3:e placeringen någon gång.
Det är förvånande att När vi har landat som många spådde som en given vinnare ännu inte tagit sig upp i toppen, men det är ju många dagar kvar av omröstningen. Så alla tidigare försåsigpåare kanske har rätt när dom sa´gt att det här är en vinnare. Som vanligt får framtiden utvisa det.

Kärleken vänder allt sägs ha fått sitt stöd av den utslagna duon Fredrik och Magnus som tidigare åkte ut ur tävlingen med sin låt Happy Thoughts. Frågan är om dom kan vända sina fans och supporters att rösta på den här låten istället. Det här bidraget som faktist var bland mina 7 favoriter av 180 är den svåraste att gissa utgången för. Bidraget kan fara upp och ner som en jojjo innan den åker ut eller går till Tv studion på torsdag. Fas nej jag tror inte det blir topp tre, 4:e plats som bäst gissar jag.

I´ll Make You Want me Hur många älskar låten? Jag kan inte påstå att jag gör det, tror inte heller att den här kommer att hänga kvar så länge, åker nog ut redan nu i helgen.

 
Jag noterar också att det blivit en regeländring vad det gäller röstningen mitt i tävlingen.
Nu kan det lämnas max 50 röster per telefon och dygn. Kanske det kommer ytterligare ändringar så att dom tre finalisternas röster nollställs när dom intagit sina platser i SVTs TV-soffa på morgonen och folk får ringa eller SMSa in under programmets gång och rösta på sin favorit? Nej så blir det nog inte då skulle "Finalen i webbjokern" varit ett eget TV program och ha legat på en fredags-l, eller lördagskväll, fast det skulle inte ha fungerat då tittar merparten på IDOL och Dansbandskampen och röstar hej vilt där. Men nästa år kanske "Webbjokern" blir en egen TV-serie med 5-6 program. Vad tror ni?
Svenskarna har blivit ett röstande folk. Kankse vi röstar mest i världen? Vi är beredda att betala av våra skattade pengar för att få vara med och rösta. Ja nu är det väl inte helt rättvist när det går att ringa in mängder av röster i alla tävlingar.
Tänk om det skulle se ut så i Riksdagsvalet så som det gör i webbjokern. Ring in er röst på ert parti, ni får rösta hur många gånger ni vill från er telefon. Röstningsperioden är en vecka efter en vecka ändras det till att ni får ringa max 50 gånger och måste knappa in ert personnummer. Folk hade vrålat att det var odemokratiskt, både att ta betalt för att rösta och att ändra spelreglerna för röstningen mitt under pågående röstning.
Klar som sjutton, att ska det vara demokratiskt så ska inte någon person kunna avge mer än en röst vardera.
Det lyckas vi med i Sveriges riksdags- och kommunalval, och tur är väl det. Skulle det vara/bli rättvisare om varje person bara skulle få avge en röst i IDOL, Melodifestivalen och alla andra omröstningar? Nja....det är knappast några rättvisa och demokratiska omröstningar i dom här tävlingarna. Det är underhållningsprogram som fångar mångs tittares intresse, och det blir bra TV och drar in massor av pengar till TV eller produktionsbolagen.
"It´s all about the money"!

För flera år sedan samarbetade Melodifestivalen med Världens Barn, det tycker jag var bra. Det samarbetet har upphört, visserligen har det varit Världens Barn gala osv. Men det ena förtar inte det andra, jag propagerar för att återinföra att en del av röstpengarna i Melodifestivalen går till hjälporganisationer, om det sedan är Världens Barn, Röda korset eller Cancerfonden har mindre betydelse, alla hjälporganisationer har behov av pengar. Håller ni inte med mig om att alla som har råd att röst i tävlingarna, även har råd att skänka en slant till välgörenhet?
Oj det blev långt det här inlägget, undra om någon orkar läsa, mycket text och lite bilder. Jag lovar att bättra mej i kommande inlägg här på bloggen, Mindre text och mer bilder.
Nu ska jag rösta på "My kind of love", äta frukost och lyssna på Melodikrysset. det är då sjutton att jag aldrig vinner där, jag som skickar in X-et varje vecka ;-)

Ha en trevlig lördag!
HOLA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback