Melodifestivalen Webbjokrarna 2010. Del 10

***Sidan är Uppdaterad 2009-11-02***
Igår avslöjade jag mina tre favoriter, och har även tagit reda på vad dom tycker om Melodifestivalen och Webbjokrarna.

Det finns ingen inbördes ranking av mina favoriter, som befinner sig i olika kategorier.


Ballad:
(112) När det var vi - Sofia och Joakim - Den här föll jag för vid första lyssningen.


Disco: (104) My Kind of Love - Genjor McNell  - Bra fart och fläkt, kan göra sig fint på scen.


Dansband: (101) Låt mig älska - Fredrik Sturk -En klassisk dansbands schlager.




För att rösta på mina favoriter sms:ar ni låtens tre siffror till 72 470
Kostnad: 3 kronor och 60 öre + ev. trafikavgift


 Som schlagernörd vill jag gärna veta lite mer om mina favoriter. Genjor tog sig tid att svara på lite frågor när han gjorde promotion i Nacka Forum. Sofia ochFredrik har jag pratat med på telefon. 


Här är frågorna jag ställt till mina webbjokerfavoriter Sofia (S), Genjor (G) och Fredrik(F)


Vilken webbjoker tror du är din värsta eller svåraste konkurrent?

S: (113) När vi har landat
G: (113) När vi har landat
F:  Ingen direkt, har inte lyssnat på just någon av dom


Om du vinner webbjokertävlingen och får en plats i deltävlingen, vilken stad vill du då helst vara med i?
S: Göteborg
G: Örnsköldsvik
F: Malmö, för jag vill gärna uppträda på en stora arena.

Hur många år har du skickat in bidrag till Melodifestivalen?
S: Vi (Jocke och jag) har inte skickat in något bidrag tidigare, men funderat på att göra det.
G: 4 år
F: Inget, men bidraget var egentligen tänkt för att skickas in till Melodifestivalen, men sedan blev det till Webbjokern istället.

Lyssnade du från början på alla 180 webbjokrarna?
S: Nej, men på ungefär hälften av bidragen
G: Ja, jag lyssnade på alla.
F: Nej, har bara hört någon enstaka.

Vad tycker du om kvalitén på webbjokrarna du lyssnat på?
S: Skiftande
G: Bra, bortsett från ett 50-tal av dom som var med från första början.
F: Varierande


Om du skulle ”vikta” den musikaliska betydelsen mot den visuella i en Melodifestival låt, som den visas på TV. Hur skulle du fördela det i %?
S: Cirka 70% - 30%
G: Omkring 80% - 20% . Vad det gäller den musikaliska delens 80% fördelar jag det med 75% för musiken och 25% för texten
F: 50%-50% men musiken är viktigast.

Tycker du att webbjokertävlingen är rättvis?
S: Nej, det är beroende på att tävlande har olika möjligheter till marknadsföring, och olika ekonomiska förutsättningar.
G: Ja, men det är tråkigt med dom som fuskar, till exempel har gett ut skivor tidigare, eller har haft sina bidrag utlagda på I-net.
F: Inte så rättvis. Det handlar om att ha ett så stort nätverk bakom sig som möjligt.

Hur mycket tid har du lagt ner på text/musik produktion och videon.
S: Jocke och jag jobbade i tre veckor till och från med bidraget.
G: Ungefär en arbetsvecka, alltså cirka 40 timmar totalt med inspelning av musik och redigering av videon.
F:  Ett par veckor. Inspelningen i studio tog en dag, foto och redigering av bildspelet även det ungefär en dag.

Vilken MF-scen tycker du har varit den bästa?
S: MF-scenen 2007
G: MF-scenen 2003
F:  MF-scenen 2002

Vilket är ditt bästa Melodifestivalminne.
S: 1999 var jag på en strand i Dominikanska Republiken, när jag fick reda på att Charlotte Perrelli vunnit ESC Finalen i Jerusalem.
G: I TV-soffan 1983, när Carola sjöng främling i Melodifestivalen och tog full pott från alla jurygrupper. Jag minns alla som var med då och allt som hände den kvällen
F: Finalen 2004 när Lena PH vann. Då var jag på plats i Globen!

Vilken är din Melodifestivalfavorit genom tiderna?
S: ”Fångad av en stormvind” – Carola
G: ”Let Your Spirit Fly” – Jan Johansen & Pernilla Wahlgren
F: " Hero" - Charlotte Perrelli

Vilken är din favorit bland årets Webbjokrar?
S: (041)Every word you say
G: (001)A Beautiful Lovesong (Ej kvar i tävlingen) / (082) Jag vet att jag kan
F: När jag inte lyssnat på just någon....får jag väl säga mej själv...!!??

Tack Sofia, Genjor och Fredrik för att ni tog er tid att svara på mina frågor och lycka till i slutspurten.


Vill ni läsa lite mer om Sofia Svenssons som sångerska rekomenderar jag ett besök på hennes hemsida som ni hittar här. Missa inte att titta på videon från SMASK 2007 ”Kvinnan i ditt liv”.


Vill ni läsa mer om Genjor McNell, och lyssna på några av hans låtar så spana in på Genjor på Myspace här.

Fredrik har ingen hemsida ännu, men ni kan läsa vad Arboga tidning skrivit, se ett inslag i TV4 och lyssna på SR P4 Västmanland på länkar som ligger på SVT sidan


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hej!

Vá roligt att få läsa lite mer om dina favoriter! Det blir lite mer personligt och man får en bättre bild av webjokrarna. Väldigt bra och intressant bloggsida!

2009-11-02 @ 21:14:22
Postat av: Sofia

Hej Hasse!

Tack för intervjun, kul som sagt att du har oss med som favorit! Kul också att du länkat speciellt till "kvinnan i ditt liv" :) Kan även tipsa om SMASK-låten jag tävlade med i Örebro 2007 - "Vill du ligga?". Haha... titeln låter värre än vad det egentligen är :) Kika här på den:
http://www.youtube.com/watch?v=alwIP26cFXU



Ha det bra!

/Sofia

2009-11-02 @ 23:18:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback