Gula Änglarnas Höstkonsert - Oscarskyrkan -Stockholm- 23 november 2009

* * * "Gula Änglarnas Höstkonsert" * * *




-Måndag, novembermörker, regn, inget bra på TV, vad ska jag då göra?
-Städa, diska, tvätta, handla mat....nej det är tråkigt och det kan jag skjuta på till imorgon.
-Varför inte göra något roligt, som att gå på en välgörenhetskonsert, det kan väl aldrig vara fel?

Sagt och gjort ,efter jobbet så drog jag direkt till Oscarskyrkan för att se Tomas Ledin och andra artister i "Gula Änglarnas Höstkonsert". Tomas gjorde lite reklam för den vid "Sjung nu" konserten igår.
 
Konserten var utsåld redan för 14 dagar sedan, så när sista annonsen sattes in i Svenska Dagbladet kunde arrangörerna glädjande nog skriva UTSÅLT, berättade en mycket glad Chatarina från "Gula Änglarna" . Utsålt i Oscarskyrkan, innebar att cirka 850 biljetter var sålda.

Nu rymmer kyrkan cirka 1000 personer, men det är många av platserna som kan kallas för "lyssnarplatser" på grund av pelare och annat som skymmer altaret, eller scenen i det här fallet. Ytterligare biljetter såldes vid entrén strax före 19.00 då konserten började. Förväntningarna var inte så högt ställda från min sida, och 300:- för biljetten var inte dyrt.
 
Det skulle bli roligt att få se Salem Al Fakir, nybliven Joker i Melodifestivalen 2010 och fyrfaldig Grammisvinnare här om året.  Så är det alltid stämningsfullt med konserter i kyrkor, och givetvis bjuder salen en härlig akustik.
Jag var ute i god tid så jag hann se lite av genrepet, samtidigt som jag tänkte på bortgångna vänner och släktingar och tände några ljus i kyrkan för dom.

Alla artister ställde upp helt gratis, liksom de som fixat ljud och ljus, Oscars församling upplät kyrkan utan kostnad, blomsterarrangemang var gjorda och skänkta av en lokal blomsterhandel, SvD hade också ställt upp. Alla intäkter gick således oavkortat till Gula änglarnas verksamhet.

I entrén möttes besökarna av "Gula Änglarna" som delade ut ett vackert utformat program, redan här ett plus mot gårdagens konsert.
Från övre läktaren, där jag satt var det kanske inte så jättebra bra sikt, men på den främre bänkraden gick det bra att hänga fram och se skapligt, lite påfrestande för ryggen. H.K.H Prinsessan Madeleine satt som sig bör på främsta raden. Vill minnas att jag läst att Tomas Ledin är en av kungafamiljens "favorit artister"

1
Det var stämningsfullt med alla levande ljus i kyrkan, och vacker ljussättning.

2
Ett elegant och stilrent program delades ut gratis.

3
Ett mycket väl sammansatt konsert.

4
Att Tomas inledde med En del av mitt hjärta passade fint in i sammanhanget.

5
Jodå Tomas har texterna framför sig fast han säkert sjunget låten 1000-tals gånger.

6
Catharina Påhlson-Möller tappade tråden....men fann den snabbt. Hon berättade om Gula Änglars verksamhet, och tackade alla som gjort konserten möjlig.

7
Det hördes också hur tacksam Chatarina var att Konserten var utsåld och ger ett bra tillskott till hjälp verksamheten.

8
Sjung nu körens duktiga solister tar ton, här under ledning av Lasse Axelsson

9
En dam i publiken passar på att lämnar paket och blommor till artisterna under konserten.
Damen i fråga blir vänligt men bestämt ombedd att inte stå framför scenen.

10
Salem försöker få igång allsång, det lyckas väl sisådär, för det är inte så många i den
 här publiken som kan texterna i Salems egna låtar.

11
Björn Ranelid, förklarar att alla är vi unika, vi lever här och nu, du kommer att
ersättas när du dör, du, jag och en ocean emellan. Han berättar om ljusets hastighet,
med ljudets hastighet.

12
Det gäller att hänga med i tankarna, för han talar fort. Jag kan inte att återberätta vad
han sa, han måste upplevas. Jag får en känsla av Ernst-Hugo Järegård när jag hör Björn berätta.
Men Ernst-Hugo hade ofta "svarta ögon" och talade om ondska.
Björn ser nog livet mer från den ljusa sidan....tror jag i alla fall.

13
Dags för Putte Nelsson att leda Sjung nu kören.

14
Lisa Nilssons röst är som vanligt lika klar som den brukar var, och att hon avlutar som
 sig bör med i kyrkan med Himlen runt hörnet i ett vackert "arr".
Kan inte den passa i Svenska Psalmboken?

15
Alla artisterna avslutar tillsammans med att sjunga Håll ut.

16
Jodå Björn ranelid sjunger också med i Håll ut

17
Chatarina tackar alla artister, volontärer och alla andra som gjort konserten möjlig.



18
Publiken ger stående ovationer, och det blir några repriser på refrängen i Håll ut.

19
H.K.H Prinsessan Madeleine såg också mycket förnöjd ut.
Den med goda ögon kan skönja prinsessan på främre bänkraden bredvid en herren i gul kavaj,



20
Lisa och Tomas såg glada och nöjda ut.

21
Salem ser som vanligt ut att ha något roligt på gång. Han tänker väl på Melodifestivalen :-)

22
Tomas vinkar till hela publiken, eller är det kanske bara till prinsessan?

23
Prinsessan har nu fått en mycket vacker blomsterbuket.

24
Avslutningsvis delar en hemlös kvinna ut röda rosor till artisterna

25
Hon delar inte bara ut rosor, utan det blir även kramar. Salem ser ut att trivas.



Recension:
Konserten var 2 timmar.
Bilder och bildtexter talar väl för sig själva, jag tycker att det var en mycket fin och väl ballanserad konsert, där Tomas Ledins texter och musik utgjorde grunden. Bakgrundens ljussättning var betydligt vackrare än vad som syns på bilderna, om den sågs från parkett.
Ska jag nämna något negativt så är det träbänkarna i kyrkan som ger en "träsmak" redan efter 30 minuter, fast det kan man ju lösa med att ta med sig en egen sittdyna nästa gång ;-)

Betyg:  Högsta betyg 5 av 5 möjliga poäng.

Så ni som missade Gula Änglars Höstkonsert i år, var på alerten nästa gång ni ser en annons om konsert.

Till dess så tycker jag att ni ska passa på att gå in på Gula Änglarnas hemsida och läs om deras behjärtansvärda verksamhet, när samhällets skyddsnät inte räcker till.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback