Caroline af Ugglas - Vasateatern - Stockholm - 27 november 2009

* * * Carloline af Ugglas * * *
Förband: David Urwitz


Innan konserten har jag bara hört Caroline af Ugglas sjunga två låtar live: 1 x 3min "Tror på dej" och 6 x 3min "Snälla Snälla" totalt 21 minuter. Det kan väl sägas vara en ganska begränsad repertoar, så jag blev glad när jag fick en biljett till den här konserten i födesedagspresent.

Jag intog min plats i salongen efter tredje ringningen. Det var mörkt på scenen och i framkant av scenkanten stod det två femarmade kandelabrar där ljusen ännu inte var tända.

In kommer en kille och förklarar lite försynt att han inte är Caroline, men att han fått äran att spela några låtar innan Caroline kommer. Han sätter sig vid klaviaturen. Heter det så? Och börjar sjunga ballader, ganska dystra saker, men bra. rent av mycket bra. Han heter David Urwitz och har gett ut ett par CDn den sista ganska nyligen, på den körade Peter le Marc på två av spåren.
Jag kan inte påminna mej att jag hört David vid något tillfälle, men rösten är bekant, mycket bekant. Jag funderar en stund, och kommer på att rösten påminner om Lorne de Wolfs. Han var med i Hansson The Wolf United med flera stora hits som Existensmaximum och Iskalla killen. Fick även en feeling av Santiago, den svenska gruppen som nog bara spelat in en enda CD, med låtar som bland annat "Människor lever tills dom dör" och "Jag mår bra nu.
Nu var det rösterna jag jämförde, i övrigt saknas nog likheter.
Textmässigt så är Davids texter väldigt dystra. I ett mellansnack berättar han om en självupplevd text från sin tid i New Zeeland. Jag gillar texterna, och rösten i lagom dos melankoli så är han bra.

Dom sista låtarna kompar David sig själv på gitarr.  Det skulle vara roligt att höra lite positivare tongångar (texter) från honom, det kanske kommer vad det lider.
David avslutade med att vänligt och ödmjukt tacka publiken för uppmärksamheten!

Totalt 30 minuter med David var alldeles lagom, sedan var det en liten lucka på nästan 10 minuter innan....

....Caroline till slut kom in och tänder ljusen.
Musikerna var på klaviatur David Nyström, gitarr Heinz Liljedahl och för stråkarna stod Stockholm Strings dom är duktiga och jag har jag sett/hört dom tidigare. Är inte riktigt säker på när, men det var på Rival vid någon konsert.

Som vanligt har Caroline med sig vattenflaska, den här gången två stycken, lite läppglans för att bättra på emellanåt.

Caroline berättar en hel del om sina grannar.....

Tommy Nilsson?

Här är Tommy Nilsson och Caroline...eller rättare sagt, på CDn är det Tommy som sjunger nu får Heinz vara stand in för Tommy.

Caroline med sin kör från "Körslaget"
Det blev två extranummer....sedan vidtog signering och kramkalas vid scenkanten. Det är otroligt som hennes ögon lyser av glädje och bus. Pippi Långstrump upp i dagen, jag bara undrar var herr Nilsson håller hus , Lilla Gubben bor väl på gården hemma hos Caroline och Heinz i Bålsta ? ;)

Caroline upplyste oss om att hon vacinerat sig mot Svininfluensan så hon var redo att kramas. Otroligt så många som ville köpa någon av hennes CDn och kramas. Istället för att det var kö till garderoben efter föreställningen, var det nu två köer till scenen, både från höger och vänster sidogång.
Det fanns inget program tryckt program för kvällen, men så här såg kvällens låtlist ut.
Notera att listan och tillbehören ligger kvar på scengolvet, cigarettändaren som användes i början för att tända ljusen, och läppglansen som togs fram emellanåt.



Recension:
Konsert tid: 2 timmar
Blev först besviken på att det var "förband" kanske för att jag inte var beredd på det, men det var helt OK, David Urwiz var bra. Lite tokigt att det blev ett glapp innan Caroline kom in på scenen, men sedan fick jag vad jag förväntat mej, bra underhållning. Jag gillar det tydliga kroppsspråket och sättet att sjunga på. Mellansnacket höll bra, och vad det gäller låtar så saknade jag bara en enda låt Tro på mej Varför var inte den med?
Givetvis var det duktiga musiker och vackert med stråkar i dom låtarna stråkkvartetten var med.
Caroline var på scen cirka 1 tim 20min.

Mitt betyg: 4 av 5

 

Titta gärna in på Caroline af Ugglas hemsida för att läsa senaste nytt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback