"Oskar, Oskar" *** Bio premiär *** 18 december 2009


FILM ÄR BÄST PÅ BIO



Läste nyss att schlagerexperten, melodifestivaldeltagare och tillika en av mina favoritskådespelare har biopremiär 18 december.
Oskar, Oskar heter filmen som är
2430meter lång ;-) och skådespelaren är förståss Björn Kjellman.

                                      OSKAR, OSKAR

Handlingen:
Oskar lever ensam i en stor lägenhet någonstans i Stockholm.
För 15 år sedan blev hans älskade Karin påkörd av en berusad politiker och dog omedelbart. Kvar lämnade hon papegojan Palle som Oskar nu ömt vårdar. Oskar har aldrig kunnat förlika sig med att Karin inte längre finns i livet. Med sin instängda sorg isolerar han sig med Palle som enda sällskap. Oskar anser att ett moraliskt förfall håller på att breda ut sig och beslutar sig för att ta lagen i egna händer.


Ofta händer det att jag tänker "Den filmen ska jag se", men sen kommer jag aldrig iväg, för det kommer annat emellan.
En konsert, eller show, teater som jag vill se, den missar jag nästan aldrig, men med filmer är det annorlunda.
Jag skjuter ofta biobesöket framåt, så när jag väl ska gå ja då visas inte filmen på bio längre.
Och att se film på TV eller DVD är inte detsamma. Att se filmer på reklamkanalerna är rent bedrövligt, med ständiga reklamavbrott, det hjälper inte att jag spelar in filmerna och spolar reklamen. Avbrotten är av ondo.
Film är alltså alltid bäst på Bio, precis som musik och teater ska upplevas live!



Många minns säkert att Carol var storfavorit när hon sjöng "Evighet" vid Melodifestivalens 4:e deltävlingen i Göteborg 2006. Carola gick direkt till finalen i Globen och vidare till ESC i Athen
Kommer ni ihåg att Björn Kjellman deltog i samma deltävling med "Älskar du livet" och gick emot alla odds vidare till final.

Björn var grymt glad efteråt när han kom till hotellet, men han hamnade delvis i skuggan av Carola och Rickard Engfors.

Bästa teater roll jag sett Björn i är "Jag är min egen fru" på Stockholms Stadsteater. En enmansföreställning där han gestaltar många karaktärer med olika dialekter.
Pjäsen var så bra att jag såg den två gånger, och det är nog första och enda gången jag sett en teaterpjäs två gånger.
Pjäsen bygger på en självbiografi om en tysk transvestit under andra världskriget och framåt. Sätts den upp igen så missa inte den, den var gripande om ett livsöde. Betyget var 5 av 5 från me

Björn har gjort många bra filmroller, hoppas på Oskar, Oskar blir lika bra och underhållande som dom tidigare.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback