Anysound - Harry B James - Stockholm - 24 november 2009

* * * "Anysound rock-gigg" * * *


Tisdag kväll drar jag till "Harry B James" en rockpub/sportbar på Hamngatan. Tänk att dom döpt om den gamla nattklubben. När jag var där för drygt 30 år sedan så hette den Lilla Köpenhamn, och det var nattöppet så man kunde slinka in och ta sig en öl på morgonkulan istället för att åka hem som man borde göra. Det stod ingen vakt och kollade folks nykterhet när jag kom vid 20-tiden.

Jag känner inte igen lokalen, bortsett ifrån en detalj "tågrälsen" i taket. Tåget och dåvarande pianobaren är väl det jag mins resten av mitt minne har långsamt suddats ut på grund av åldrande eller av för mycket öldrickande på 60-70-talet?

Anledningen till mitt besök på Harry B James  var att rockbandet Anysound skulle spela där 22.30. 


Sondcheck for the drums


Rigging...

Anysound är än så länge inte kända världen över, eller ens i Sverige, men i Huddinge så vet säker många vilka grabbarna är. Och vem vet hur framtiden ser ut.......alla är ju barn i början......kommer ihåg när jag såg Peter Karlsson och Blå Grodorna första gången. Dom var kända i Dalarna men inte utanför landskapsgränsen då. Sedan blev det ett himla uppsving, TV-shower och stor berömmelse i Sverige. Likaså första gången jag såg Sonja Aldén då var hon med i en talangtävling hon vann, sedan gick det uppåt för henne med raketfart, Melodifestivalen, egna plattor, konserter. Hon är grymt kan sjunga både rock och ömma ballader, och skriver nästan allt själv.
Så, om historien upprepar sig kom ihåg var ni läste om Anysound första gången!

Det visade sig att en stor släkt och fanskara samlats på Harry B för att se spelningen, roligt för killarna och bra för pubägaren. Tråkigt för bandet Rat Riot som spelade efter Anysound, då lokalen i stort sett tömdes när Anysounds spelning slutade.
Spelningen skulle börja 22:30 men det var fotboll på Tv vilket tydligen har större prioritet än rockmusik. Det var Barcelona mot Inter i någon match som slutade 2-0 till Barcelona. Kan inte mycket om fotboll men att Zlatan spelar i Barcelona vet ja, fast jag såg inte till honom, kanske han är skadad vad vet jag.

Får väl passa på rikta ett stort tack till den trevliga serveringspersonalen på puben, serviceminded med humor.
Matutbudet var stort och maten jag valde var god och prisvärd.

Äntligen var fotbollsmatchen klar, och Anysound fick dra igång!
Klockan var nu strax efter 23.00 jag låter bilderna tala för sig själva:
















Ett försök att få ingång publiken med handklappning, lyckades skapligt.

Jag tog ett foto på spelistan tidigare under kvällen. Jag kände inte igen en ända rocklåt.
Kanske inte så konstigt när dom skrivait all text/musik själva!
Lyssnde visserligen på en demo vid ett tillfälle tidigare, men då var mitt omdömme kanske inte det bästa ;-)


Spelistan som den såg ut före spelningen
Jag noterar att  Bandet är "osignerat".
Vi får väl hoppas att pappret som låtlistan skrevs på inte fortfarande "osingerat".
Det här hajar knappast någon annan än killarna i bandet, men det var inte meningen heller!:-)


Recension:
Inträde: Gratis
Speltid 23.00 - 23:45 cirka.
Publik:??
Jag summerar mina intryck från spelningen, och gissar på att det var runt ett 100 som lyssnade, en ganska sval publik. Dom felsta satt vid matborden, andra stod på avstånd, någon enstaka rockade loss ordentligt.
Ska vi se till  åldern på publiken så var det övervägande mogen ungdom.
Det syns att grabbarna gillar att spela och samspelet dom emellan var bra. Duktiga musiker är dom helt klart.
Vad det gäller sången så är den ena gittaristens röst i mina öron ganska överlägsen, han har "softare" röst och kanske bandet skulle vinna på att han skulle vara leadsonger i alla låtarna. Det är min rent personliga åsikt och inget påhopp. Deras röster fint samman
Jag skrev ner lite noteringar på en lapp från spelningen om respektive låt....men den har försvunnit. Desutom tappade jag track på låtarna trots att jag hade fått spelistan i förväg.
Texterna behöver jag ofta lyssna på flera gånger för att dom ska sätta sig så dom kan jag inte bedömma efter bara en lyssning.
Får väl säga så här, att en av refrängerna satte sig direkt på hjärna "superstar". Det var flera fina solon av gittaristerna, och basisten, trummsolot var dock i kortaste laget.
Roligt att ett band väljer att spela eget producerade låtar och avstår från covers. Ser fram emot att lyssna på dom vid någon kommande spelning. Det här kan bli något stort, tro mej!

Om jag skulle försök mej på skriva vilken musikstil bandet har så skulle jag säga " -80tal / 2000-tal / Upplands Väsby".
Nu kommer väl folk att kasta saker efter mej, och säga att jag har helt fel att deras infuenser ligger "långt bortom tid och rum".  Det är hur som helst hur långt som helst ifrån Heavy Metalbandet Denied som jag tycker är bland det avskyväradste jag hört. ( Men dom är tydligen väldigt populära) Jag såg dom i våras när dom förband till H.E.A.T.

Betyg: 4 av 5


Vill du lyssna på Anysound så finns ett par låtar på deras Myspace site.
Klicka på bilden nedan så kommer du dit, Där kan du också bevaka när nästa spelning blir.



Vilka är då grabbarna i bandet?


Kommentarer
Postat av: Demet

Kul inte visste jag att du var så engagerad när du varit ute o bloggade om det. Ser också att ni har haft fullt upp nu de senaste dagarna.

Bra bilder :)

Kram Demet

2009-11-30 @ 13:50:45
Postat av: Hola

Ja livet är fyllt av musik och underhållning, jag bloggar för att ha det som en dagbok att se vad jag gjort.Det är omöjligt att komma ihåg alla konserter annars Vad det gäller bilderna så vill jag inte ta åt mig all hela ära, har en bra fotograf med mej, men några bilder har jag tagit själv ;-)

Jag står visserligen själv för urvalet av bilderna i bloggen.

När det gäller bilder från pubspelningen så ville jag försöka behålla stämningen, därför valde jag att göra några bilder svartvita.

2009-12-02 @ 08:11:06
Postat av: Hola

Ja livet är fyllt av musik och underhållning, jag bloggar för att ha det som en dagbok att se vad jag gjort.Det är omöjligt att komma ihåg alla konserter annars Vad det gäller bilderna så vill jag inte ta åt mig all hela ära, har en bra fotograf med mej, men några bilder har jag tagit själv ;-)

Jag står visserligen själv för urvalet av bilderna i bloggen.

När det gäller bilder från pubspelningen så ville jag försöka behålla stämningen, därför valde jag att göra några bilder svartvita.

2009-12-02 @ 08:11:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback