"Jag har sett Jesus!" ;-) Tro det eller ej, men det var i Malmö den 31 oktober 2008. ***PREMIÄR***

                                                     

                              ***JESUS CHRIST SUPERSTAR ***  PREMIÄR ****
                                  Malmö Opera lördagen den 31 oktober 2008


Har Malmö Operan satt fel text?  I min almanacka står det 2008.

Ja så kom då äntligen dagen jag väntat på sedan i mars, med stor förväntan begav jag mej i regnrusket  till Malmöoperan, för att se och lyssna på Ola Salos översättning av texterna, och hans debut som Jesus. Jag har bara sett JCS live en gång tidigare och det var  i Stockholm, I den uppsättning på liten scen (Maxim) spelades Jesus av Oscar Bly och  Maria Magdalena av Jenny Silver.  Kanske orättvist att då jämföra dessa två föreställningar med varandra då det måste vara väldig skillnad på budget i dom två uppsättningarna. men jag ska avsluta med några jämförelser.

Det var långt ifrån lika kändistätt som det brukar vara på Stockholmspremiärerna. I publikvimlet sågs i alla fall några med ESC och Melodifestivalanknytning: The Arks alla bandmedlemmar, Christel Tholse Willers välkänd projektledare för Melodifestivalen och numera chef för SVT Malmö. Fredrik Ekelund som vanligen bevakar Melodifestivalen i SVTs Nöjesnytt. Kitty Jutebring som blir programledare för Melodifestivalen 2009? Nej det senare är gripet ur luften och hon dementerade det även själv. Fast det är klart att det gör alla som nu blir utpekade som programledare ;-)

Storyn som JCS bygger på känner väl dom flesta till vare sig man är ateist, kristen, jude, buddist eller muslim.  Upprördheten från kristna idag av "tilltaget" av Webber/Rice att göra musikal/rockopera av berättelsen, är väl idag lika liten i samhället, som när det visar sig att grannen visar sig vara gay, poliser porrsurfar, eller om Överbefälhavaren på fritiden går runt i damkläder och högklackade lackskor. Någon lyfter möjligen aningen på ena ögonbrynen, men mer är det inte. För att uppröra nu så krävs det Mohammedkarikatyrer i tidningarna.
Eller har jag kanske fel i min uppfattning om svenskar tolerans?  Skrev någon i kvällspressen något om att Lena PH, gjorde narr av nunnor i kort-kort, som förekommer i hennes och Orups Show "Lena+Orup"?

1:a Akten. ( Betyg 2 av 5)
Det hela börjar lite trevande, sångtexterna får mej inte att häpna, Salo hänför mej inte varken med sin rollgestalt eller sin något svaga sång. Positivast här är den härliga orkestern, Maria Magdalenas (Emmy Lyrén) underbart klara och vackra sångröst. Pontius Pilatus (Fred Johansson) är grymt duktig, och äger som vanligt scenen när han gör entré. Fred är stor som ett hus och rösten är mäktigt, men varför skruvade inte ljudtekniker upp volymen så att väggarna bågnade?
Det som sitter mest i minnet efter akten är Simons (Dalibor Panic) sång, den satte sig direkt på hjärnbalken.
Bäst i denna akt var koreografin med slaktborden. Judas (Patrik Martinsson) spelade sin roll bra och övertygande, men jag faller inte för hans sångröst.

2:a Akten (Betyg 5 av 5)
Jo det är klart att sångerna har mer att ge här, Ola tar nu för sig både sång och skådespelarmässigt.
Koreografin är härlig, och att hela djupet på scenen används så att orkestern som inte sitter i "sitt dike" utan spelar längst bak på scenen nu är en del av föreställningen är bra.  Del två bjuder på flera pärlor, skratt och andra effekter.
Publiken skrattar högljutt åt Olas textöversättning vi ett par tillfällen. Sättet Judas gör sorti på är effektfullt. Att Salo inte piskas på riktigt kan jag inte se från min plats, härlig timing av både piskare, Ola och orkestern. Publiken som nu också är varmare i kläderna skrattat förståss åt Herodes (Lars Humble) och hans galanta damer. Rullstolarna på scen var ett koreografiskt mästerverk, för mej som letar detaljer.  När jag nu berättar att Ola till slut korsfästes så hoppas jag att jag inte förtar spänningen för er som inte läst boken, sett filmen.....Nu väntar jag bara på att JCS II skall komma också. Men det får jag väl vänta på ytterligare 40år, för det är så länge sedan rockoperan skrevs.....ja och ännu längre sedan boken händelsen bygger på skrevs......föresten finns inte boken redan i del två?

Sammanfattning: Totalintrycket blir trots den svaga 1:a akten att det här var bra, mycket bra, och dom 40.000 personer som redan köpt biljetter till föreställningen har inte gjort bort sig utan varit förutseende och satsat sina pengar rätt.
Nu satt jag ganska långt bak på parkett, och lite nyfiken är jag på hur det var att sitta nära scenen och se ansiktsuttrycken i "närbild". Dom officiella Pressbilderna från föreställningen är tagna av Malin Arnesson och är väldigt bra.

SLUTBETYG:  4 av 5 (Avser  hela föreställningen)

Nedan några foton tagna efter föreställningen.


Huvudrolls innehavarna tillsammans med kvällens dirigent Gareth Hudson.

text
Vem sträcker Jesus ut händerna mot? Det vet ni som var där.


Stående publikovationer, när hela ensemblen och orkestern tackar för sig.


Ola har nu bytt tagtrådskransen mot en betydligt behagligare blomsterkrans.

Jag rekommenderar er som har vägarna förbi Malmö att ta er tid att leta efter återlämnade biljetter, den här föreställningen bör ni inte missa.
Läs mer om föreställningen på "Malmö Operans hemsida"

 Touche Me!
Affischbild: Ricky Tillblad


Avslutar som utlovat med att jämföra JCS Stockholm Maxim 2005 med JCS Malmö 2008.
Det är orättvist att jämföra föreställningar som har så stor skillnader i budget, men jag gör det ändå.

Vinnare i respektive klass är:

Rollerna
Jesus, Ola Salo - Oscar Bly: Oavgjort (Båda har sina fördelar och svagheter)
Maria Magdalena, Emma Lyrén - Jenny Silver: Emma Lyrén
Judas, Patrik Martinsson - Anders Ekborg : Anders Ekborg
Pontius Pilatius, Fred Johansson - Richard Carlsson: Fred Johansson

Herodes, Lars Humble - Ted Åström: Lars Humble 

Övrigt
Program: Malmö
Inledningen: Stockholm
Musik, Maxim-Malmöoperan:
Malmö, med full orkester!
Scen: Malmö
Sittkomfort: Malmö
Foaje´: Malmö
Koreografi: Malmö
Akustik: Malmö
Ljudvolym: Stockholm
Korsfästningen: Stockholm
Kläder/kostym: Malmö
Premiär Publikrespons: Malmö

Kommentarer
Postat av: Nilla

Vad roligt att läsa din text om JCS premiären och snygga bilder var det också.

Postat av: Phil Spector

Varför man inte drar upp volymen? Två anledningar: Dels får de äldre i publiken panik om det är för starkt, dels blir det bara svårare och svårare att förstå texten ju mer man höjer. På repetitionerna var volymen högre och då klagade provpubliken på att man inte hörde texterna.

2008-11-02 @ 22:19:04
Postat av: Åke Green

Tyvärr har du nog fel om svenskarnas tolerans. Jag blir förvånad över hur många upprörda kommentarer som postats i samband med tidningsrecensioner av föreställningen. Både från kristna och ateister. Herregud(!), det är ju bara en musikal!

2008-11-02 @ 22:22:38
Postat av: Frida

31/10 kl 19:00, inte år 1900...

2008-11-03 @ 12:52:36
Postat av: Natalie

underbart!!!!!!

2008-11-03 @ 19:22:21
URL: http://marianova.com/users/ecmeralda

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback