Henrik Schyffert - "The 90´s - Ett försvarstal" - Arena: Cirkus, Stockholm

***Henrik Schyffert - "The 90´s - Ett försvarstal" ***
Cirkus, söndag 2 nov. 2008 kl 19.00


Efter att ha sett Henrik Schyffert live bland annat i Melodifestivalen och på  
"Henrik Schyfferts 40-års Roast" som hölls på Intiman i Stockholm 3 mars 2008, så var det nu dags att se den mycket kritikerrosade "The 90´s - Ett försvarstal", en enmansföreställning som Henrik turnerar landet runt med.

På väg till Cirkus mötte jag publiken som lämnade första föreställningen. Frågade ett par vad dom tyckte om föreställningen dom just sett. Dom svarade att dom var nöjda och att dom haft roligt. Jag såg således den andra av två föreställningar på söndagen. Möjligen var Henrik aningen sliten efter att ha "kört" en föreställning på eftermiddagen tätt inpå kvällsföreställning. Det kan definitivt inte ha vara lång stund för Henrik att varva ned och återhämta sig mellan dom två föreställningarna.

 
Länk till Henriks nedlagda blogg


En föreställning med Henrik, ett antal manuspapper, ett skrivbord, en skrivbordsstol, en vattenkaraff, ett vattenglas, en ljustsake, ett ljus, en ask tänstickor, en Ipod eller mobiltelefon och en stor filmduk,  allt serverat  i behagligt tempo på cirka 105 minuter utan paus.
Jag satt på bästa tänkbara plats på parkett för ha möjlighet att se Henriks minspel. Något som publiken på läktarna knappast gör. Föreställningen bygger på ironi och bland annat "Mamma är lik sin mamma" konceptet.  Att berätta mer än så är att förstöra föreställningen för er som inte sett den, men kanske ska se den.


Inget stort fång med blommor lämnades över till Henrik,
 men en välförtjänt ros blev det.


Föreställningen var bra men inte så att jag varken hurrar eller gör vågen när jag sett den, och inte gav publiken Henrik så stora och långa applåder att han behövde komma in på scenen och tacka ytterligare en gång.

Kan tänka mej att dom som just fyller eller har fyllt 40år har större behållning av föreställningen. Musiken från -90talet är jag inte så välbekant med. Inte var det Melodifestival-hits han spelade upp för oss heller, nej det var band som jag var relativt novis på.

Dags att sätta betyg:
Manus/improvisation 2+ av 5.
Framförandet 3+ av 5.

Slutbetyg:  3 av 5.


Jag kan nog rekommendera er runt 40 att se föreställningen, äldre och yngre kan nog lungt spara biljettpengarna här och välja att gå på Stand Up Comedy istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback