Ingen förhandslyssning av Melodifestivalbidragen i år!?

Jag läste att SVT inte kommer att ge oss någon möjlighet att höra Melodifestivalbidragen i förväg i år som det gjort dom senaste åren.
För två år sedan spelades låtarna upp på radion på förmiddagen samma dag delfinalerna sändes och förra årets så fanns dom även tillgängliga på SVT-siten redan på fredagskvällen eller var det möjligen på lördag morgon.
Nu ska det tydligen ändras igen så att vi bara ska erbjudas "snuttar" av bidragen i förväg.  Ja så kommer det väl givetvis att finnas taskiga piratinspelningar från genrepen på I-net, men dom ger knappast rättvisa åt låtarna. Dom lär jag nog avstå ifrån att lyssna och titta på.

Lite tråkigt kan det väl tyckas att SVT nu backar vad det gäller att ge oss möjlighet att förhandslyssna på bidragen. Själv gillar jag att först lyssna på bidragen och bilda mej en uppfattning för att sen titta på scenframförandet, om artisterna  klara att sjunga lika bra live som på en studioinspelning, se om den visuella effekten, artisternas utstrålning, kläder, koreografi och  ljussättningar kan få låten att växa. Ja sen krävs det ibland mer än en lyssning på vissa låtarna för att dom ska "sitta". Några artister har säkert fördel om låtarna spelas tidigare medan andra inte har det.
Melodifestivalen är i och för sig  ingen rättvis tävling nu och har aldrig varit det, utan Melodifestivalen är Sveriges i särklass populäraste TV-underhållning, fyllt med humor, musik och med ett inslag av tävlingsmoment som numera sträcker sig över sex veckor så att kvällspressen får något att fylla spalterna med, när inte bönder söker fruar eller artister ses på slott fångar läsarnas intresse. Sveriges största marknadsföring av enskilda artister och grupper som med sina tre minuter långa låtar hamnar på försäljningslistor och svesntoppen, kan ge ut fullängds CDn och turnera. Inget ont i det, jag bara konstaterar att så är det, "from my point of view".

Under Melodifestivalveckorna rings och SMSas det även många friska miljoner till SVTs kassakista  från TV-tittarna som  röstar. Att SVTs TV-tittare själva på det sättet ser till att hålla TV-licensavgifter nere, och det är bra, mycket bra!

Jag vill ha tillbaka orkestern och  jag vill kunna höra bidragen innan jag ser dom på TV.....ska jag kalla mej för bakåtsträvare? ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback