28 dagar kvar...."Äntligen är vi igång" sa Per Sundnes som öppningsfras i Norsk MGP

Den första Delfinalen är avklarad i Norsk Melodi Grand Prix.
Dom sex bidragen höll väl inte så hög kvalité eller rättare sagt jag gillade dom inte något vidare, möjligen beroende på att jag har fel musiksmak?
Scenen var vacker. Bildproduktionen var bra, det vill säga att den passade mej. Inte så fruktansvärt snabba klipp och häftiga kameraåkningar.

Låtarna som tävlade och min rankning efter att ha sett dom.

Podium - "Lystgass"
Lite pyro i början, ganska tråkig rock som inte bjöd på något oväntat eller extra.
Min rankning: 4:a
Så gick det: Vidare till "Sista chansen"  6feb

Ann-Mari Andersen -
"Andagassii"
Tråkig etnomusik, med sång på samiska. Träääligt!! Tar den aldrg slut.
Min rankning: 6:a
Så gick det: Vidare till "FINAL" 9feb

Nicholas Carlie -
"Colliding"
Skaplig powerballad framförd av en halvsvensk sångare bosatt i Oslo. Den här höjer jag placeringen på för att gynna "svensken"
Min rankning: 2:a
Så gick det: Utslagen

Michelle - "Don't Stop The Music"
Oj, här var det tråkigt och tjatigt. Lite dankorreografi innehåller bidraget. Det mest positiva jag kan säga är:Fina guldklänningar och häftiga örhängen. Kan det vara eva Atling som designat dom?
Min rankning: 5:a
Så gick det: Utslagen

Tinkerbells -
"Hold On"
Klart roligaste bidraget, fartigt och glad upptempolåt. Ursäkta men var inte "tjejerna" lite småfeta och nästan i Carolas klass vad det gäller den delen ;-)
Min placering: 1
Så gick det: Vidare till "Sista chansen"  6feb

Veronica Akselsen - "Am I Supposed To Love Again"
Finstämd ballad men lite för sorglig, jag vill bli glad när jag ser på MGP och ESC. Låten behöver inte ses det går lika bra att lyssna på den utan bild, tycker inte TV tillför någott extra.
Min rankning: 3:a
Så gick det: Vidare till "FINAL" 9feb

image35
Jag misstänkeratt "gulingarna" försöker ringa och påverka röstningsreslutatet i Norsk MGP precis som dom gjorde vid Grammisgalan häromkvällen. "Gulingen" känner jag igen men vilka kan dom andra vara som kramar och gratulerar Ann-Mari?

image37
Det är ingen tvekan om att det är Norska  ESC-fans, men förstår dom verkligen samiska? ;-)


Kommentarer
Postat av: Odd Magne B. Nødland

Det er jeg som kramar den lyse vinner jenta fra Norge. Vi forstår ikke samisk men elsker sangen hennes. Blir spennende neste helg i Oslo når vinneren skal kåres. Heia sameland og Norge.

2008-01-31 @ 08:09:48
Postat av: Frode Øglænd Malmin

Jeg er til venstre på det nederste bildet, min mann er den blonde.... Nå gleder vi oss bare til den svenske meolodifestivalen starter. Vi kjøpte svensk flagg når vi var i Athen og heiet på Carola. Hvorfor er dere svensker alltid så gode i melodifestivalen....
min svenske favoritt ever: jenny jenny... det er en klassiker!!!! Vi mangler CD på den svenske melodifestivalen 2005, den er helt umulig å få tak i, kan noen hjelpe, vi har alle de andre men mangler denne, please....

2008-02-01 @ 22:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback