22 dagar kvar. Är det möjligt att hänga med på alla ESC uttagningar?


Innan Melodifestivalen börjar om drygt 3 veckor så försöker jag lyssna på de flesta ländernas låtar. Bar det tar en hel del tid, ja nu behöver jag ju inte lyssna på hela låtarna, vissa passar mej inte alls i smaken och då är det bara att snäppa sig vidare till nästa. Ibland är det låtar som är bra och då blir det väl en eller annan lyssning till. I bilen går Norsk MGP låtarna och några är riktigt skapliga.
Nu vet jag att nästa alla årets ESC-uttagningar som sänts på TV i något land finns på YouTube och vist har jag tittat på några där också, men kvalitén på både ljud och bild är ofta väldigt låg, alltså gör inte inslagen på YouTube låtarna riktigt rättvist. Så är det ett himla knappande på tangentbordet för att se en låt. Jag föredrar till att börja med att lyssna på låtarna, det är betydligt mycket enklare, det mesta finns tillgängligt på I-net. Men man får till att börja med ta dom också med en nypa salt, för ibland är det bara demon man får tag på, ibland radioripp det kan dröja innan det finns studioinspelningar tillgängliga.
Utvecklingen på ESC-uttagningar i Europa med deltävlingar har ökat lavinartat de senaste åren, precis som tillgången till låtarna över I-net.
På min fråga i rubriken "Är det möjligt att hänga med på alla ESC uttagningar?"
Mitt svar är NEJ det är det inte, inte att både lyssna och se på allt, jag tror inte att det vore möjligt ens om jag skulle ha det som heltidsjobb. Dessutom är mycket utav utjagningarna rena skräpet, speciellt när man inte kan språket.
Betänk att när samtliga länders ESC-bidrag är utvalda så är det 43 låtar x 3 minuter att lyssna på, att se videos av osv. Alltså över två timmar bara för att lyssna igenom alla bidragen en gång. Oj,oj ESC hobbyn tar tid :-)
Så mitt intresse för ESC uttagningarna får framöver inskränka sig till Norsk-, Dansk MGP och Polen samt de andra länderna där det finns Svenska intressen, genom svenska låtskrivare eller artister.
Ikväll blir det en lugn TV-kväll med "Norsk MGP" och "På spåret".

Kommentarer
Postat av: Pierre

Joooodå, visst går det att lyssna på ALLT! Men tid tar det helt klart...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback