20 dagar kvar. I vänta på MF 2008 utvärderar jag Dansk MGP Semifinal 2

Efter att sett min videoinspelning av Dansk MGP Semifinal 2, Kan jag bara konstatera att min smak är inte som danskarnas, inte vad det gäller TV-produktion, humor eller musiksmak. Däremot delar jag deras intresse för god mat, dansk öl och Gammeldansk.
Värdparet tog även denna vecka för "mycket plats" och vem sjutton har kommit på att artisterna ska släpa runt på en stor röd soffa i TV-huset? Att det gjordes intervjuer backstage var bra, men varför trilskades producenten med att visa programledarnas utsträckta arm med micken i nyllet på artisterna?
Fy vad elak jag varit nu, men det finns väl en anledning till att DR tappat tittare  mot förra året.  Semifinal 1 2007 sågs av 1.060.000 i år var siffran 990.000 en minskning med hela 70.000 tittare. Tittade dom kanske på Svensk TV istället? ;-)

Här är min rankning /poäng (skalan 0-5) och några korta kommentarer.
Låtarna med fet text röstade tittarna direkt till Final, övriga hamnar i Sista Chansen.

1. (3,5) Hooked On You - Lasse Lindorf - Framfördes med inlevelse
2. (3,2) Vilde Hjerter - Gunhild - Trallvänlig och glad melodi den gör mej glad

3. (3,0) Until We're Satisfied - Kendra Lou - Vackert musikalnummer, kvällens snyggaste klänning. Fel forum?

4. (2,9) Spanish Soul - Sandee May - Det känns som dom har svårt att skriva texter i Danmark, refrängen går om igen, igen och igen låten blir långtråkig trots att den bara är 3 minuter. Hur många gånger sjöng hon I wanna?

5. (2,0) Sweet Memories of You - Lars & Josefine - Inte riktigt min musiksmak, tråkig musikslinga - artisterna ser ut att ha roligt
6. (1,5) Kan Ikke Forstå - Julie Rugaard - NEJ. Den här var riktigt tråkig, hur kunde den platsa i semifinalen?

7. (0,5) All Night long - Simon Mathew - Hjälp! Ska jag stänga av TVn? Här var det tjat, tjat, tjat ;-)

8. (0,2) La' Mig Være - The Dreams - Jodå jag gillar vist rocklåtar, tyvärr så var den här helt kass, kan det möjligen bero på språket?  Sångaren och dom andra såg avskyvärda på scenen och får Lordi att framstå som skönheter.

Bäst i  Semifinal 2 var pausnummret:
Hej Matematik med låten Centerpuben. Varför var inte dom med i tävlingen? ;-)

Gemensamt med nästan alla bidragen var att refrängerna upprepades för många gånger. Ibland kändes det nästa som i Polens bidrag 2004 "Love Song"- Blue Café som nog är det tjatigaste jag kan påminna mej av dom ESC jag sett. Året innan var Blue Café med i Polska finalen med en mycket bättre låt, men då vann ju som bekant Ich Troje.
Men nu hamnade jag plötsligt i Polens uttagningar åter till Dansk MGP.

Kanske om danska låtskrivare och arister skulle ta sej en titt på den här siten: Music Akademy

Jag tippar att Danmark inte har någon möjlighet till en bra placering i ESC oavsett vilket av årets bidrag som kommer att vinna Dansk MGP. Men jag riskerar som vanligt att vara ute på hal is, först gången jag hörde och såg Lordi i Fisnka uttagningen så sågade jag dom, och hur det gick för Lordi i Finaland och Aten vet ju alla. Halleluja!

Allt om Dansk MGP hittar ni på DRs site och på Danmarks äldsta och bästa ESC site


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback