19 dagar kvar. Idag passar jag på att lyssna igenom Rumäniens bidrag.


Efter att ha lyssnat på halvdålig musik i helgen (Litauen, Island och Danmark), börjar det bli dags att vända blickarna mot Rumänien.
Det är jätteroligt att  flera "svenska"  bidrag kommit med bland dom 24 låtarna som nu kämpar om dom 12 finalplatserna. Sex låtar går vidare från respektive semifinal, men jag har inte hittat någon info ännu om vilka låtar som ingår i respektive semifinal.
Nu håller jag givetvis tummarna för att "svensklåtarna" Dr Frankenstein, Railroad, Railrod och Shine alla tar sig till finalen den 23 februari.

Semifinal 1 : 9feb (Kolliderar med MF-Göteborg)
Semifinal 2: 16feb (Kolliderar med MF-Västerås)
Final : 23 februari  (Kolliderar med MF-Linköping)

Passar på att sätta betyg efter första lyssningen av demoinspelningarna som finns på   
Romainia - TVR

Betygskalan är 0-5

1 C´ est la vie  4,0
Come this way 1,9
Dragostea mea 3,5
Dr Frankenstein 4,6 Jag är patriot! :-) Hoppas nu bara att den inte blir diskad.
Fairytale Story 3,0
Fight For Life 2,8
Follow Me 3,2
Heaven 3,1
Love Is All I Need 2,5
10 Mas conmigo 2,0
11 Pe-o margine de lume 3,3 Viva Italy ;-)
12 Prea mici sunt cuvintele 3,0
13 RailRoad, RailRoad 4,6 Patriotisk igen. Heja Annika! Är det "Verka" som smugit sej in in studion? I så fall kasta ut "Verka" direkt!
14 Sapte zile 4,0
15 Shine 4,6
Patriotisk igen! :-)
Här ser jag IlDivo framför mej, och deras pampiga men korta konsert i Stockholm2006.image44
Röda "rosblad" yrde avslutningsvis runt i hela Globen.
image45
Kan dom lyckas göra ett lika pampigt framträdande i Rumänsk TV som IlDivo gjorde i Globen så är dom väl reda klara för Belgrad ;-)

16 Te iubesc 2,5
17 The Key Of Life 2,0
18 Time To Rise 2,7 - Nu blir det musical igen. Var har dom "stulit" den här? ;-)
19 Vorbe care dor 3,4
20 When We´re Together 3,1
21 Why 2,6
22 Yeke Yeke 3,0
23 Your Love 2,8
24 Zamira 1,9

Sammanfattning:
Rocklåtar  lyser med sin frånvaro, Verka har inspirerat en del låtskrivare, Italien kommer igen i ESC och sist men inte minst "svensklåtarna" är absolut inte chanslösa att ta sig till den Rumänsk finalen.
Även om jag varit lite snål med betygen så tycker jag att bidragen totalt håller en hög klass, och är mycket bättre än vad till exempel Dansk MGP kunde erbjuda i år.
Varför är det så, är Danskarna mer moderna än Rumänien som kanske håller mer "gammaldags klassisk" stil i urvalet av låtar?
Ja så är det nog, jag är alltså gammal, insnöad, och  emot alla förändringar:-))

Kommentarer
Postat av: Liz

Vilka som tävlar i vilken semi hittar du här :
http://www2.tvr.ro/eurovision/noutati.php

//Liz, lilla hjälpredan ;-)

Postat av: hola

Tack för det! Informationsflödet är enormt, men nu det blev två låtar till att lyssna på, när två av dom ursprungliga 24 diskats.
Skönt att det inte var något av dom "svensklåtarna"!

2008-01-23 @ 04:00:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback