16 dagar kvar. Ikväll kan Sonja få en Rockbjörn

I vänta på Melodifestivalen, passar Aftonbladet på att dela ut sina Rockbjörnar.

Rockbjörnen sänds tråkigt nog inte i någon TV-kanal, men trots det går det att följa hela galan i direktsändning över I-net aftonbladet.se webb-TV kl. 20.00.  Håller direktsändningen samma höga tekniska kvalité som I-netsändningen som visades från Pridefestivalens Schlagerkväll. 2007 kan jag rekommendera er att se på galan. Vid Pride var det inte aftonbladets webb-TV som sände utan något annat bolag, vilket det var minns jag inte.


Röstningen är avslutad och några personer vet redan nu hur Rockbjörnarna kommer att fördelas, ett rekordstort antal röster har kommit in, runt 3,5 miljoner röster. Det är ju grymt mycket, men lite i jämförelse med Melodifestivalen, om man tar hänsyn till att den här röstningen varit öppen mycket längre tid och att det inte kostat något att rösta.

Jag hoppas att Sonja får en Rockbjörn, men det blir nog Säkert! som vinner kategorin Kvinnliga artister.
Men hallå vem sjutton har rösta in Amy Diamond i samma kategori? Amy borde fortfarande räknas som barnartist, och då har hon nominerats i fel tävling. Amy borde varit med i "Björnungen" istället.
Det här utalandet rikerar jag väl att få äta upp när det visar sig att Amy vinner rockbjörnen, går vidare från MF-deltävlingen i Göteborg, sopar banan med Carola&Andreas och alla andra  i Globen och vinner MF, åker till Belgrad och vinner även där så att ESC 2009 kommer att hållas i Sverige! Nej, nyp mej i armen det måste vara en mardröm! :-)

Nedan dom kategorier som innehåller Melodifestivalartister, några är ju aktuella även i 2008års Melodifestival.

Årets svenska:

Kvinnliga artist: Amy Diamond, Miss Li, Robyn, Sonja Aldén, Säkert!.

Manliga artist: Danny Saucedo, Lars Winnerbäck, Magnus Uggla, Måns Zelmerlöw, Ola Svensson.

Grupp: Kent, Mando Diao, Sahara Hotnights, The Ark, The Hives.

Nykomling: Danny Saucedo, Miss LI, Måns Zelmerlöw, Oh Laura, Salem Al Fakir.

Låt: Kent - Ingenting, Lars Winnerbäck - Om du lämnade mig nu, Magnus Uggla - Pärlor åt svin, Måns Zelmerlöw - Cara mia, Ola Svensson - Natalie.

Album: Kent - Tillbaka till samtiden, Lars Winnerbäck - Daugava, Magnus Uggla - Pärlor åt

svinen, Ola Svensson - Good enough, The Ark - Prayer for the weekend.

Live-akt: Kent, Lars Winnerbäck, Mando Diao, The Ark, The Hives.

------------------------------

Vad det gäller underhållningen på galan så går det att solla bland artisterna jag ser fram emot att se.

Artisterna som kommer att uppträda ikväll är:

Simple Plan
Juanes Takida
Sonja Aldén och The Poodles
Mando Diao
Petter
Timo Räisänen
Sahara Hotnights
Adam Tensta
Miss Li
Sophia Somajo
Ola Svensson
Vincent
September

Kanske inte riktigt samma sammansättning ochurval som Melodifestivalen har, iallafall inte just nu , men det kommer väl att förändras under kommande år. Vilket håll Melodifestivalen kommer att förändras är knappast placeringen  för Sveriges bidrag i ESC, utan tittarsiffrorna och antalet tittare som ringer in och "skänker" pengar till SVT vid sidan om TV-licensen.

Oj vilket tråkigt blogginlägg, imorgon utlovar jag att det ska komma några bilder, för att lätta upp den.
Ja och så hoppas jag då att dom som rösta i Rockbjörnen röstat på "Rätt" artister så att jag blir glad :-))


Kommentarer
Postat av: Micke

Hej Hasse! Jag får se om jag hinner se rockbjörnen ikväll, den krockar ju med en viss handbollsmatch mot Tyskland...

Jag var faktiskt på plats på rockbjörnen 2006 (den gången sändes det innan året var slut har jag för mig) mest för att Filip & Fredrik var programledare men även för att det alltid är lika kul när massa priser ska delas ut.

Jag håller ju tyvärr inte med dig när det gäller Amy Diamond. Visst hon är bara 15 och på så sätt barn men den musik hon gör är ju precis samma radiopop som väldigt många andra gör. För om man skulle ta bort alla artister som hamnar på "hits for kids" från rockbjörnen så skulle det bli ett väldigt kraftigt manfall..

Men Sonja får gärna vinna "bästa kvinnliga"-kategorin

//Micke


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback