Svag inledning av Melodifestivalen

Det är alltid lika gemytligt att besöka Göteborg.

Roligt att Alcazar på lördagen vid 14-tiden gjorde en oannonserad spelning på Göteborgs Centralstation.
image79
Dom rev av  Not A Sinner Nor A Saint, Alcastar och givetvis nya singeln We Keep On Rocking.

Melodifestivalen Göteborg:
 När det gäller första deltävling, så har jag inte hunnit se den på Video ännu, och från min plats på läktaren såg scenen ut som en tråkig byggarbetsplats. Troligen den sämsta scenen jag sett, men den gör sig säkert mycket bättre i TV.
Mina personliga favoriter gick inte vidare till Final. Velvet åkte ut men E-Type & Pudlarna och Suzzi får dra till Kiruna och åka scooter, se på norrskenet, äta renkött, besöka ishotellet...osv.  Jag återkommer kanske med några bilder från deltävlingen vid senare tillfälle. För min del såg jag bara en klar vinnare under kvällen och det var Björn Gustafsson som var grymt bra.
image80
Kan Björn Gustavsson hålla den nivån på manus och sitt framförande under hela turnén så kommer jag att få mej många både långa och goda skratt. Nej jag tänker inte "såga" varken unga Amy eller rutinerade Christer dom gjorde sitt jobb och TV-tittarna röstade fram dom båda direkt till finalen i Globen. Kanske ESC skulle delas upp i flera åldersklasser kommande år, som inom idrotten? ;-)

Norge: Ikväll har jag passat på att i efterhand se Norska MGP Finalen. Tänk jag lyckades klara mej från att se eller höra resultatet i förväg! Bra TV-produktion igen, lite segt med guldchansen när hälften av låtarna spelades en gång till. Roligt med Jan Teigen och hans kavalkad av låtar. Likväl gjorde Guri Schanke ett bra framträdande med flera klädbyten i numret.
Jag vill påstå att Norge valde en bra vinnare i år, inget troll ingen, samisk sång och inget dansband, utan en duktig sångerska med en ganska traditionell melodi. Visserligen var mina favoriter i finalen Tinkerbells - "Hold On" men dom placerade sig utanför topp 4:a så då var Maria med "Hold On be strong" ett gott val.

Rumänien: Roligt att LaGaylia Frazier - "Dr Frankenstein" klarade sig till final. Nu får vi se hur det går nästa helg för Biondo och Rednex nästa helg. Ska dom också lyckas ta sig till final?  Än lever vi på hoppet.

Moldavien: Jazzälskare håll till goda, förra året var det Tysklands Roger Cicero som bjöd på lite jazz i Helsingfors nu blir det Moldaviens Geta Burlacu med "A Century of Love". För nog måste det här vara äkta jazz, även om en jazzlåt  sällan är så kort som 3 minuter, dom brukar väl snarare vara 15 minuter med många solon av musikerna...eller?

Ungern: Här har jag inte hängt med riktigt, den YouTube inspelning av vinnaren Csézy med "Szívverés" jag hört håller låg kvalité ljudmässigt, men låten låter trevlig. Undra om det blir engelsk text till den?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback