Carola hängde i Västerås. Melodifestivalen delfinal 3 Västerås min enkla utvärdering.

Hemkommen från Linköping  samlar jag mina tankar om Schlagerhelgen.

Lyckades Linköping kommun få valuta för sin investering på drygt 550.000 kronor av skattebetalarnas pengar?  Det var så mycket det kostade för kommunen att få Melodifestivalen till staden, och röster har höjts i tidningarna om att det var fel att satsa pengar på detta.

Om det i slutändan blir ett plus i kassan för Linköping kan väl bara kommunens ekonomiavdelning svara på.

Från "My point of view" så var det ingen riktig festivalyra i Linköping,   Västerås lyckades mycket bättre där i stort sett alla butiksfönster använde temat Melodifestivalen i sina skyltfönster. Klockspelet spelade schlagerlåtar så att det ekade över hela staden osv.

Jodå det var en schlagerscen på Stora Torget, och på lördagen var Velvet där och sjöng "Deja vú" i en ljudanläggning som var minst sagt undermålig, det lät bedrövligt illa. Synd på den fina låten som tyvärr inte gick vidare i Göteborg, men säkert kommer att bli en hit för Velvet på listorna inom kort.
 
Deltävlingen bjöd på ett riktigt bra shownummer (BWO), med en låt som säkerligen kommer att slåss med Sanna om biljett till Belgrad. BWO var överlägset bäst i startfältet jag hade förhoppningar på att Patrik Isaksson skulle gå vidare till final eller Andra Chansen. Att han  inte var bland dom fyra förvånade mej och det var tråkigt, nog var han värd ett bättre öde än 5:e platsen.

Att Frida nådde ut i TV med sin Peps Persson/Jimmy Jansson/HipHop halvlustiga text kan jag förstå när jag sett framträdandet på TV. Det ser äkta ut och dom ser ut att ha himla kul på scenen i tre minuter.  Kan väl inte påstå att jag gjorde vågen och jublade när Frida gick direkt till Globen.
Frågan är vilket av bidragen "I love Europe" eller "Upp och hoppa" som är det "bästa" där har jag inte bestämt mej ännu.

Jag blev glad att Therése Andersson med "Whenyou neede me" gick vidare till AC i Kiruna.
image86
Titta här, en glad tjej som kommit över Aftonbladets "Idol löpsedel"

Hur går det nu omTherése Andersson inte får ledigt från Göteborgsoperan? Kommer någon annan att sjunga istället för henne, eller drar dom tillbaka bidraget så att Patrik Isaksson plötsligt är med i tävlingen igen och får möta Suzzi Tapper i Kiruna?
Det är sånt som kan hända i Rumänien, tänker på när Rednex tog sej till final på liknade sätt.
Ja nu gick det inget vidare för Rednex eller våra andra svenska bidrag runt om i Europa nu i helgen. Eller bra och bra, ja innget av bidragen lyckades vinna sin uttagning till ESC och det måste väl ha varit målet.

Vill ni läsa mer om hur det gick i helgens ESC uttagningarna runt om i Europa så kan jag rekomendera
Schlagerpinglans site. Fast jag förstår inte varför hon länkar till japanska YouTube ;-)


Bäst i Linköping var bidrag nummer nio!

"En kärleksång" med Björn Gustafsson

image88

Men varför missade Björn i texten på slutet, eller skulle det vara så?
Kanske var det  så att den som höll i textskyltarna inte höll upp rätt skylt med texten i sista verserna.
image89
Vem var tjejen som höll i textskyltarna?

Björn Gustafssons - "Kärlekssång"  

Du är en blick och den är mörk och den är varm,
och jag vill dansa med din midja i min arm.  

Du är doften av viol, du är restskatten från fjor  
Du är en helt fantastisk tjej, du är Beatles och Laila K  

Du är glad och elegant du är laktosintolerant  
Du är strösslet på en glass du är det roliga i hasch  

Jag kan diska laga mat, vara i tid och aldrig sen
jag tycker det är jättekul, och lyssna på problem  

Du är en doft du är ett ljud du är en färg
denna sången är till dej Carina Berg  

Carina jag tror vi två passar bra ihop
häng med mej hem till Götet och gör slut med Christian Luuk.  

Carina du är änden på min fantasi
du är brödet man vill lägga korven i  

Du är okej och skepp ohoj
du är sodastreamad Oboj  

Du är det man kan få
du är bättre än Die Hard II  

Du är Jane och jag är Tarzan
gör slut med han från Hassan.  

Jag är..
Du är vacker och unik
min pappa är rik  

Jag har tre meter i tak och lakan utav sammet
du kan ta mitt nummer utav Christian efter programmet  

Carina Berg mitt hjärta slår så hårt för dej
så gör slut med Christian Luuk bli ihop med mej  

Carina låt oss vandra natten vidare
dansa nakna tillsammans i en vattenspridare  

Carina jag står chanslös jag är evigt din
jag dansar g...ka lätt. i plockepinn  

Jag tro att du...i mej..l..om du tänker om
på 27 centimeter att hotmail punkt com  

Jag vet att vi skulle passa bra ihop
så kom igen Carina gör slut med Christian Luuk!

-----------------

Avlutningsvis kan jag berätta att Carola hängde i Västerås, ja nu hängde hon inte i någon bar och drack champange utan på ett café i en kyrka. Gratis fika och köttbullsmackor det var vad gästerna bjöds på.
Hon hängde i S:t Larskyrkan som en shlagerikon och där lär hon hänga kvar till den 29:e februari. Vart hon sen tar vägen det vet väl bara "någon ovan där", men enligt SVTs planer så ska hon dyka upp i Kiruna i början av mars, som ikon eller sig själv eller både och, det återstår väl att se.
image87

Ja det såg faktiskt ut som kyrkan lyckades bättre att använda Melodifestivalen än vad företagarna gjorde......rätta mej om jag har fel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback