Igår blev jag omkörd

Ja att bli omkörd är väl inte så ovanligt. Ibland blir jag irriterad, till exempel av X-are på motorvägen och dom som absolut måste om just före en avfart på motorvägen. Själv tillhör jag dom som retar mig på bilister som på trefilig motorväg lägger sig i mittfilen som om dom har parkerat där, värst är dom som då ligger och håller 90 i den filen. Dom skapar situationer när bilar bromsar in kör om både till höger och vänster. Fast det var inte det jag tänkte skriva om just nu.
Den här gången var det inte på motorvägen och så var det en helt klart en självmordsbilist som var ute i morgontrafiken vid 8-tiden. Förloppet utspelade sig på Danderydsvägen i riktning mot Sollentuna. Strax efter Rösjöavfarten är det en tät kö av bilar och det rullar så sakta framåt. Det är en väg med fyra filer där de två yttre är avsedda för buss och hastighetsbegränsningen är 70km/tim. Efter Rösjökorsningen 500 meter får jag i backspegeln syn på en grön bil som kommer dundrande i bussfilen. Hinner tänka att det där kan bli dyrt för honom när han tvärt bromsar in och kastar sig in bakom mej. Jodå han bromsa in utan att köra på mej. Det går fortfarande trögt i kön plötsligt och det är få mötande bilar. Efter någon minuter vaknar han i gröna bilen bakom mej till och dundrar utan att blinka ut för att köra om hela kön! Vi närmar oss en svag kurva och det är heldragen linje på vägens mittmarkering.
Jag han se att det var en grön Yaris, men jag blev så paff att jag inte han se registreringsnumret, hade jag gjort det så hade jag ringt polis och bilregister för att ta reda på vem som ägde bilen. Jag tänkte att nu smäller det nog snart. Tänk om  det skulle komma en mötande som just körde om en buss så skulle det inte funnits plats på vägen. Innan kurvan är slut då kastade han sej in i kön igen. Cirka 20 bilar lyckades han väl passera, med sin vansinnesomkörning. Ser bilen därframme och undra när han ska göra nästa utbrytningsförsök. Men det blev inga fler omkörningar som tur var. Han ligger han kvar i kön fram till korsningen Ribbingsvägen där han med hög fart svänger av till höger, troligen för att försöka köra bakvägen och komma ut längre fram vid Bilbesiktningen. Men se där hade han nog inget att vinna för nu släppte kön.
Läser i dagens tidning att en dansk bilist kommit ut på fel sida av motorvägen och frontalkrockade och dog. Men det var väl ett misstag, det var inte det jag såg på Danderydsvägen.
Än är inte den sista idioten född! Vad fan tänkte han på var han drogad eller full, tänkte han på att han riskerade sina medmänniskor och risken han utsatte dom för? Ja det är frågor som jag aldrig kommer att få svar på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback