Ibland undrar jag om jag drömmer?

Några noteringar skrivna fritt ur minnet från ett möte på en arbetsplats.
 
1. Mötet ska börjar 12.00
 
2. Strax efter 12.00 dyker mötesledaren upp och undra varför vi inte är i lokalen där mötet ska vara.
(Kan möjligen bero på att lokalen är upptagen av annat möte och att lokalen inte är bokad, vem som nu skulle gjort det.)
Lite polsk riksdag om mötet ska bli en annan gång istället, men cirka 12:10 dyker en nyckelperson upp. Mötet ska hållas utomhus istället, det är ju vår i luften.
 
3. Nu har mötet nog börjat , en person berättar att vi kommer nog att få in mycket arbeten framöver. Fast det är bara en info som ligger utanför det här mötet. En deltagare frågar efter agendan, och den finns i mötesledarens dator....men den ser inte övriga. Oj nu fick mötesledaren sitt första inkommande samtal och det är nog viktigare än mötet. Jag kan ju nämna att på vårat företag är det normalt att ha mobiltelefonerna alltid är påslagna. En del slår av signalen och har bara vibratorn på, men andra har signalen på högsta volym och med det ljud som kommer ur telefonerna mistlurar eller hårdrock, så hoppar jag ibland högt. Att ta emot samtal utan att lämna mötesrummet är också en etablerad rutin. Det kan säkert se komiskt ut för någon utomstående att se folk pratande i telefoner och med varandra, ja här krävs det en simultankapacitet utöveröver det vanliga för att hänga med. Speciellt som vissa använder handsfree-mobiler, då gäller det att veta om han pratar med mej eller med någon i telefonen ;-)
 
4. 12.25 har mötet har kommit igång.
-Verktygsansvarig person var är han? 
-Han som skulle ha den delen, han är inte här.
-Jo han är kallad.
-Har han svarat att han ska komma?
-Någon har sett honom idag, så han finns i byggnaden.
-Nu har han väl kollat på verktyg sedan förra mötet, så det är nog inga problem säger någon. 
-Men opponerar jag mej, han var ju inte med då heller...
-Vilket kommande jobb pratar vi om.....?
Lite förrvirrat kan jag väl tycka att det är just nu, men det är min personliga åsikt.
 
5. Hur är det medarbetsunderlag. ??? Arbetsunderlag? En person hämtas från det andra mötet som pågick i den lokal vi borde suttit.  Några arbetsunderlag har inte han fått. Men det här vet nog en annan person mer om, mötesledaren ringer upp honom och sätter på mobiltelefonens högtalartfunktion. Det visar sig att ytterligare en annan som inte är på mötet har arbetsunderlaget vi ska jobba efter, men det är inte det vi ska använda det kommer att komma ny som ser i stort sett likadant ut. Den som har arbetsunderlagen vi inte ska jobba efter är inte här idag, han kommer imorgon. Nu hör vi inte vad han säger i telefonen, det är sånt himla oljud runt omkring, nu hör inte han i telefonen oss heller. Var är ni vrålar han i telefonen det hör vi. Utomhus blir svaret och nu det är ett jävla liv. Mötesledaren säger kan du vänta 2,5 min så blir det nog lugnare då har sopmaskinen som sopar upp gruset nog hunnit försvinna.
Samtalen pendlar mellan diverse olika ämnen, bemanning , lokaler, och inhyrning av personal. Vi kan nog likna mötet vid ett kafferep.
Mötesledaren föreslår nya mötesdatum....någon lämnar mötet någon passerar förbi och stannar.
Ja så ebbade det hela ut vid 13-tiden. Vi är då tre personer som sitter kvar och talar om några specifika saker som rör det kommande arbetet, då har mötesledaren gått. Ursäkta jag märkte inte när han gick.
Alla viste säkert vad som skulle ske, vem som skulle göra vad och när det skulle vara klart! En kallelse till nästa möte finns redan i min mailbox.
'****************
Jag känner mej lite frustrerad, så här går mina tankebanor just nu:
-Varför är jag så tråkig att jag vill ha ordentlig styrning på det vi sysslar med?
-Är det mej det är fel på?
-Kanske det finns några kurser i kommunikation?
-Är det i så fall jag eller mötesledaren som behöver gå på en sådan kurs?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback